Startupen Lalaplants utmanar växtbutikerna och satsar på ren e-hendel. Utmanaren levererar växter och krukor direkt till dörren. 

ANNONS

Bakom startupen står Håkan Skyttmo och Eric Botéus som har arbetat tillsammans på Uber. I en tid då vi beställer det mesta på nätet och hemleveranserna formligen exploderar saknas segmentet forfarande inom växtbranschen.

”Under pandemin insåg vi att man kunde få hem allt hem till dörren snabbt och enkelt, förutom just växter där marknaden i princip sett oförändrad ut i decennier. I dag är e-handel för många förstahandsvalet och bilberoende inte ett alternativ, speciellt för millennialmålgruppen – vi har grundat Lalaplants för att fylla det tomrum vi själva såg på marknaden”, säger Håkan Skyttmo till Breakit.

Lalaplants har dragit in 3,75 miljoner kronor i en runda som bland annat ska satsas på den tekniska plattformen och att bredda sortimentet.

Ska sticka ut

Startupen kommer vara något utöver en vanlig e-handlare, enligt Eric Botéus.

“Vi identifierar oss inte som en e-handlare utan agerar i skärningspunkten mellan tjänste- och wellnessbolag – och det är välmotiverat: forskningen visar tydligt hur växter har ångest- och stressdämpande egenskaper.”

ANNONS
ANNONS

Läs även: Från miljardbolag till odlingsappen Gardenr [Dagens PS]