Dagens PS

Så blev pionjären Coop en förlustmaskin

Coop
Coop var en gång innovativ men har sedan tappat mark, samtidigt som butikerna höjer matpriserna mest. (Foto: Foto Janerik Henriksson/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 18 aug. 2025Publicerad: 18 aug. 2025

En gång i tiden var Coop först och störst och kunde stoltsera med låga matpriser, men nu är det omvända världen och kedjan dras med miljardförluster.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

“Historiskt sett har Coop ofta tagit det första steget, men sedan har de saknat ork att hålla i och blivit omsprungna av konkurrenterna”, säger Ulf Johansson, professor i marknadsföring och föreståndare för Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, i en SvD-intervju.

Kooperativa förbundet, Coop, hade sin storhetstid på 1960-talet med en tredjedel av marknaden i den svenska dagligvaruhandeln, framgår det.

Då hade Coop sina glansdagar

I dag har andelen krympt till 17 procent, enligt Dagligvaruleverantörerna, berättar Svenska Dagbladet och konstaterar att företaget stod för innovation och var tidigt ute med ekologiska varor och även introducerade självscanning i butikerna.

Där till “revolutionerade” kedjan marknaden med sitt lågprismärke Blåvitt.

Men allt det där är historia nu. Coop har enligt professor Ulf Johansson inte hängt med i svängarna utan i stället kännetecknats av trög organisation, decentraliserat ledarskap och på tok för kortsiktiga beslut.

Dock är den största orsaken till tappet att kedjan inte kan erbjuda lika konkurrenskraftiga alternativ till kunderna som Ica och lågprisbutikerna.

ANNONS

Senaste nytt

Relevance växer
Spela klippet
PS Partner

Relevance: ”Vi växer, trots marknadsläget”

14 aug. 2025
Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Höjde priserna i juli och var dyrast i maj

Matpriserna beskrivs i dag som dyra och faktiskt de enda butikerna i landet som under industrisemesterna höjde priserna, enligt prisjämförelsesajten Matpriskollen, skriver SvD.

ANNONS

Enligt Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen och som uttalar sig i artikeln, var det inte alla Coop-butiker som justerade sina priser uppåt i juli men vissa som gjorde det kraftigt.

När sajten gjorde en koll i maj kostade maten också mest hos Coop.

“Den mer långsiktiga bilden är att Coops olika butikskoncept har priser i det övre spannet, men Ica-butikerna hamnar inte långt efter”, säger Ulf Mazur till SvD som även uppger att Coop endast växte med 2,2 procent mot marknaden i fjol medan övriga aktörer ökade med 4,1 procent.

Coop Sveriges vd vill tona ned krisen

I Sverige finns cirka 800 Coop-butiker som ägs och drivs av 26 olika konsumentföreningar, som i sin tur bilkdar Kooperativa förbundet, KF.

Anders Torell, vd för Coop Sverige, poängterar att man har det bästa medlemserbjudandet i landet och menar att kunderna och medlemmarna säkert har en annan syn på kedjans matpriser än vad Matpriskollens undersökningar visar.

2023 gjorde hela rörelsen bakom Coop, det vill säga Konsumentföreningarna, sin största gemensamma förlust hittills: 2,7 miljarder kronor.

Detta enligt Dagligvarunytt, skriver SvD.

Professorn: Läget värre än någonsin

ANNONS

Professor Ulf Johansson vid Lunds universitet anser att situationen är “värre än någonsin” för Coop, förklarar han i SvD.

Anders Torell berättar för tidningen att investeringen i IT och logistik dragit i väg mer än väntat men att en ny affärsplan har som mål att göra Coop lönsamt igen.

Läs även: Här är Sveriges billigaste – och dyraste – matbutikskedjor Dagens PS

Läs också: Krisen fortsätter – Coop sparkar ytterligare 160 Dagens PS

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS