”Begåvade ungdomar på väg in i arbetslivet märker snart att, även om de valts ut på grund av sin intelligens, förväntas de inte använda den.”

ANNONS

I en artikel på brittiska Aeon skriver André Spicer, professor i organisationell beteendevetenskap vid University of London, om ett växande problem på arbetsplatser: dumhets-paradoxen, som även är namnet på hans nya bok ”Stupidity Paradox: The Power and Pitfalls of Functional Stupidity at Work”.

Boken, och artikeln, är ett varnade exempel för såväl aspirerande karriärister som för entreprenörer och arbetsgivare i jakt på de största talangerna.

André Spicer menar att det inte är ovanligt att unga begåvningar tilldelas rutinmässiga, tråkiga och meningslösa uppgifter när de väl landat drömjobbet efter stenhård konkurrens under rekryteringsprocessen. När försök görs att tänka ”utanför boxen” möts man av suckande kollegor och irriterade chefer som hellre vill ha snygga powerpoint-presentationer än riktiga, välgenomtänkta lösningar, menar han.

”Efter några år upptäcker de att personer som rättar sig efter huvudlösheten på företaget är de som klättrar i karriärstegen.”

Läs mer om vad Spicer påstår är de farligaste fallgroparna med ”dumhets-paradoxen” via länken nedan.

ANNONS
ANNONS

LÄS VIDARE: You don’t have to be stupid to work here – but it helps [Aeon] >