”Det är ett stort problem som är uppenbart, och det eskalerar”, säger Taxiförbundets förbundsdirektör Bawer Coskun, till DN.

ANNONS

Mikael Åbom, vd för Taxi Stockholm, säger från sin horisont till tidningen att det behövs ”några hundra chaufförer”.

På grund av krisen har taxibolagen i dag svårt på sina håll att leva upp till färdtjänstavtal, och det är även problem att få tag i taxi på obekväma tider.

De flesta taxiförare uppges vara äldre varav en dryg femtedel närmar sig pension, samtidigt som bara en bråkdel är födda på 1990-talet.

Till mer än 90 procent är taxichaufförer dessutom män.

Taxibolagen har som framgår många problem och dessa förvärrades under pandemin.

ANNONS
ANNONS

Svårt utsatt bransch under coronakrisen

Antalet körningar minskade drastiskt och konkurserna stod som spön i backen i branschen.

Taxiföretagen lever i första hand på privatresor, företagsresor och upphandlad trafik och när det nu tagit fart på nytt finns inte tillräckligt med chaufförer för att möta behoven.

Taxiförbundet föreslår att ålderskravet, som i dag är 21 år på att köra taxi, sänks till 18 för att få in fler unga förare i yrket.

Utöver den alarmerande bristen på chaufförer har halvledarkrisen lett till en försening av nya taxibilar, samtidigt som reglerna för färdtjänst och skolskjuts kräver att fordonen inte får vara för gamla.

”Vi behöver hela tiden nya bilar. Det är en utmaning i dag”, säger Ulf Samell, presstalesperson för Cabonline Group som står bakom taxibolag som Taxi Kurir, Sverigetaxi och Taxi Skåne, till Dagens nyheter.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Taxibranschen har akut brist på förare [Dagens PS]

Läs även: Bränslepriserna nära knäcka taxibolag [Dagens PS]

Läs också: Huggsexa om personal när samhället öppnar upp [Dagens PS]