Fraktbolagen får passa sig – amerikanska myndigheter satsar hårt på att slå till mot olagliga metoder i branschen. Detta efter röran under covid-19.
Mera böter till fraktbolagen efter kaos under covid-19
Mest läst i kategorin
USA:s myndighet för hantering av sjöfarten, Federal Maritime Commission, har bråda dagar. Hittills i år fram tills september har myndigheten hanterat 36 fall – tre gånger så många som för bara två år sedan, rapporterar Financial Times.
Myndigheten växer kraftigt och har fått tillskott av resurser för att klara av det nedslag som Washington kräver mot “utlandsägda transportörer” som hamnade i konflikt med amerikanska importörer under leveranskedjekriserna under covid-19-pandemin.
Fraktbolagen har historiskt kommit undan
Historiskt sett har sektorn varit svår att reglera på grund av den internationella karaktären och bristen på insyn. Men under pandemin rasade politikerna i Washington mot “nio utlandsägda bolag” som kontrollerade fraktmarknaden, och USA:s president Joe Biden lovade att “slå ner på havsgående fartyg vars prishöjningar har skadat amerikanska familjer”.
Även i Europa har myndigheterna satsat på att reglera sjöfarten hårdare.
“Aktiviteten har ökat enormt”, säger Daniel Maffei, en före detta kongressledamot för demokraterna och nu ordförande för den oberoende myndigheten FMC.
80 procent av världens frakt kontrolleras av nio företag, däribland kinesiska Cosco, schweiziska Mediterranean Shipping Company och danska A.P. Møller-Mærsk. USA dominerar världsekonomin i stort, men just i fraktbranschen har amerikanerna inga större bolag.
“Finns alltid gränser”
FMC har öppnat ett snabbspår för företag att rapportera olagliga metoder inom sjöfarten per e-mail. Sedan i juli i fjol har myndigheten fått in 394 sådana klagomål.
“Det finns alltid gränser för vad man kan göra. Det är en liten myndighet”, säger Maffei till Financial Times och tillägger att han skulle vilja “gå efter fler fall, snabbare”.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.