Dagens PS

Mediterade med munkar - blev konstnärernas frälsare

Kalle Eskilsson brinner för att lyfta konstnärer. (Foto: Privat)
Kalle Eskilsson brinner för att lyfta konstnärer. (Foto: Privat)
Dagens PS
Dagens PS
Uppdaterad: 11 nov. 2021Publicerad: 07 juni 2017

Vem är du?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

“Perfektionist ut i fingertopparna, har aldrig lämnat något åt slumpen oavsett om det rört sig om studier, karriär eller familjeliv. Har ett enormt driv, näst intill maniskt, när mindfulness och yoga började slå igenom i Sverige åkte jag till Himalaya och mediterade med buddhistiska munkar tio timmar på ett stengolv varje dag.”

Berätta om bolaget

“Galleri Lohme startade hösten 2015 på Erik Dahlbergsgatan i Malmö. Vi ställer kontinuerligt ut svenska och internationella konstnärer i lokalerna och har parallellt utvecklat en stark digital närvaro. Trots att konstbranschen som helhet stått stilla några år växer den digitala konsthandeln varje år och omsatte i fjol 3,75 miljarder dollar över hela världen. Nyckeln till framgång för oss har till stor del varit vår förmåga att lyfta fram konstnärerna vi representerar online. Vi gör reportage, filmer, intervjuer och paketerar deras konstnärskap på ett tilltalande sätt. Verksamheten har expanderat i hög fart och vi har nyligen inrättat en företagsavdelning som är helt inriktad på sälj och service mot företag. Såväl svenska som internationella studier pekar på att konst på arbetsplatsen ökar kreativiteten, arbetsglädjen och innovationsförmågan hos medarbetarna samt att det kan stärka varumärket och ge mervärde åt besökaren eller kunden. Vi har tagit fram en modell som gör oss tillgängliga och på ett enkelt och lekfullt vis kan vi erbjuda företag konst som ska passa just dem.”

“Galleribranschen är komplex och att arbeta med representation av kreativa människor med starka personligheter är långt ifrån en linjär process. I slutändan är det dock samma logik som gäller för flera andra områden, hitta rätt leverantör (konstnären) och förmedla till rätt person (konstköparen).”

Hur fick ni idén?

“Som entreprenör har jag en konstant påslagen radar för möjligheter. Konstintresset var tidigare just ett intresse men efter att ha etablerat ett starkt nätverk och sett marknadspotentialen föll det sig naturligt att ta nästa steg. Generellt sätt är det en hög tröskel att slå sig in på den traditionella konstmarknaden, men digitaliseringen och nya möjligheter till marknadsföring har öppnat upp enorma möjligheter. Jag och min partner satt på värdefulla kompetenser inom visuell kommunikation, content marketing och social mediestrategi och såg direkt möjligheter för hur vi skulle kunna etablera oss och ta marknadsandelar.”

Vad blir nästa steg?

“Att alltid utmana mig själv och att våga. För galleriets del kommer det huvudsakligen att innebära en internationell satsning, vi kommer att arbeta intensivare mot marknader utanför Sverige och vi har även flera etablerade internationella konstnärer på väg in i vår portfolio under hösten.”

ANNONS

“Jag och min partner har även nyligen lanserat en ny fristående verksamhet med namnet Konst 2. Det är en digital plattform för svenska konstnärer som vill få en tidsenlig presentation, anpassad för webben och social media. Den skiljer sig från webshopupplägget då den är mer estetiskt tilltalande, kompatibel med sociala mediekanaler och ger besökaren möjlighet att med ett enkelt klick komma i direktkontakt med konstnären. Det är en utmärkt plattform för konstnären att öka sin synlighet på konstmarknaden.”

“Vi är även i slutfasen med utvecklingen av en riktigt spännande produkt som lanseras internationellt under sommaren. Tillsammans med 3D-arkitekter, webbdesigners och konstvetare utvecklar vi ett virtuellt galleri där vi kan ställa ut konstnärer från hela världen och ge besökaren möjlighet att fritt gå rundor i galleriet och uppleva utställningen när och hur de vill.”

“I slutändan handlar allt vi gör om att lyfta fram konstnärer på ett så ändamålsenligt sätt som möjligt, det är verkligen det jag brinner för!”

Bästa entreprenörstips?

“Din idé är summan av dig själv, våga vara unik och låt det prägla din produkt.”

Värsta fallgropen?

“Många egenföretagare med fantastiska idéer har blivit kortlivade då de ansett sig ‘färdiga’ med produkten i och med lanseringen. Affärslandskapet och efterfrågan är dock ständigt i förändring och det är viktigt att hela tiden gå balansgången mellan nutid och framtid. När och hur tar jag nästa steg för att kontinuerligt vara så relevant som möjligt?”

Finansieringen – vad bör man tänka på?

ANNONS

“Att utveckla en idé och analysera marknadspotentialen kräver inget ekonomiskt kapital även om det kan vara tidskrävande. Var inte rädd för att fråga potentiella kunder vad produkten skulle vara värd för dem. Därefter kan du göra rationella budgetkalkyler och fatta beslut om eventuell extern finansiering.”

Var ser du dig själv/företaget om fem år?

“Då är Galleri Lohme internationellt etablerat och ett självklart val för såväl konstköparen som företaget som vill lyfta sin interiör.”

“De nya verksamheterna kommer vara en del av revolutionen för vår tids konstscen. Med VR-teknologin har vi skapat möjlighet för konstnärer över hela världen att visa upp sin konst på ett tidsenligt sätt och ökat tillgängligheten för konstälskare världen över.”

“Med största sannolikhet är jag själv mitt uppe i nya utvecklingsprojekt som bygger på att integrera ny teknologi i branscher som relaterar till visuell kommunikation.”

Vem borde bli nästa ”Veckans entreprenör” – och varför?

“Arkitekten Petter Brunskog som för några år sedan startade Rumba.se. Inspirerad av bland annat Airbnb har han skapat mötesrum som både underlättar för företag och bidrar till en hållbar stadsutveckling.”

Namn: Kalle Eskilsson.
Yrke: medgrundare och delägare av Galleri Lohme, medgrundare och delägare i Konst 2 AB, medgrundare och projektledare av Lift Art Gallery (lanseras under sommaren).
Ålder: 33
Bor: Malmö
Civilstånd: Sambo och två barn.
Gör helst (fritid): målar eller spenderar tid med min fantastiska familj.
Gör helst inte: Firar mina födelsedagar.
Det vet ingen om mig: Jag kan byta en blöja på under 10 sekunder.

ANNONS

Följ Kalle Eskilsson och hans verksamhet på:
Galleri Lohme
Facebook
Instagram

Konst 2
Facebook
Instagram

LÄS OM TIDIGARE “VECKANS ENTREPRENÖRER”:

Reamat på nätet räddar miljön  >

Hon är företagens talangscout  >

Han hjälper företagare att hitta den rätta  >

Deras teknik ska revolutionera vården  >

”Han blev så exalterad att han sa upp sig”  >

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig
unionen liten logo

Vet du om att även du som egenföretagare kan försäkra bland annat din inkomst?

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS