Lidl fortsätter med sin snabba tillväxt och tar viktiga andelar på den svenska marknaden. Dagligvarukedjan gynnas av det nya köpmönstret genom pandemin.

ANNONS

Det rullar på bra för Lidl genom pandemin – som ökade omsättningen med 13 procent till 13,2 miljarder kronor i Sverige under det brutna räkenskapsåret mars-februari.

Med expansionen redovisar samtidigt den tyska lågpriskedjan en förlust på 145 miljoner kronor i Sverige.

Det är dock helt ”enligt plan” menar Lidl:s svenska chef Johan Augustsson.

”Vi fokuserar på tillväxt i Sverige och det kommer att se liknande ut de kommande två åren”, säger han till Di.

Ökar marknadsandel

Lidl har nu ökat sin marknadsandel till 6 procent och målet är enligt Johan Augustsson 10 procent som är ”ett rimligt mål”.

Framför allt handlar det om att skapa fler butiker.

”Jag räknar med att vi ska börja öppna nya butiker nästa år igen och att takten framöver kommer att ligga på kanske sex till åtta nya butiker per år”, fortsätter Johan Augustsson.

Gynnats av pandemin

Dagligvaruhandeln har gynnats av pandemin eftersom restauranger varit stängda, samtidigt som lågprissegmentet vuxit snabbt på sistone. Lidl, som ofta ligger nära bostäder, har dessutom även gynnats av att människor arbetar hemifrån.

ANNONS
ANNONS

”Framför allt tror jag att vi, som utmanare, gynnas av en allmän turbulens på marknaden i spåren av pandemin. Det visar sig att invanda mönster då bryts och människor blir öppna för att handla på nya ställen”, säger Johan Augustsson och klargör:

”Vi har försökt att ta tillvara på den här situationen genom att öka våra marknadsföringsinsatser.”

Läs mer: Lidl kan öppna 100 butiker till i Sverige