Dagens PS

Jordskred lamslår handelstrafik i Europa

jordskred
En lastbil kör genom den transalpina Mont Blanc-tunneln mellan Frankrike och Italien. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 26 sep. 2023Publicerad: 24 sep. 2023

Helgens jordskred på E6 i Stenungsund vittnar om hur sårbar infrastrukturen är och ute i Europa orsakar samma fenomen katastrofala konsekvenser.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I lördags slet ett jordskred upp en stor del av motorvägen i Stenungsund i Bohuslän i Västra Götaland.

Tre personer skadades lindrigt när bilar och bussar körde över stupet till det avgrundssvarta slukhål som uppstod.

Även närliggande Big Burger fick skador på fasaden i samband med den uppseendeväckande händelsen som nu utreds av polis efter misstanke om grov allmänfarlig ödeläggelse efter sprängningar från ett bygge ovanför E6:an.

I somras drabbades den viktiga Mont Blanc-tunneln som förbinder Frankrike och Italien av ett jordskred.

Transportkostnaderna skenar efter jordskredet

Närmare åtta kilometer av den långa alptunneln stängdes ner och logistikföretag tvingades omdirigera sin trafik genom Schweiz, uppger Bloomberg och berättar att det ökade kostnaderna med 10 000 euro per transportresa.

Varje år transporteras 220 miljoner ton gods genom Frejus-tunneln (Fréjus Road Tunnel) vid Saint-André i de franska Alperna.

Tillsammans med en tågurspårning i år i Schweiz och transitrestriktioner på andra vägavsnitt har handelstrafiken i Europas delvis skurits av.

ANNONS

Det här slår hårt mot företag som redan under pandemin tampades med svårigheter på grund av flaskhalsarna i leveranskedjan.

Bloomberg skriver att den serie händelser som drabbat handelstransporterna “är det sista som behövs i Europa, där tillverkningsindustrin redan befinner sig i en långvarig nedgång och ekonomin knappt växer”.

ANNONS

Senaste nytt

Italien mest utsatt på grund av läget

Särskilt hårt utsatt uppges Italien vara med sitt utsatta läge på den europeiska kontinenten.

“Situationen är extremt allvarlig och Italien riskerar att bli avskuren från resten av Europa”, säger Silvia De Rocchi, chef för regulatoriska och institutionella frågor på Captrain Italia, en del av Frankrikes statliga järnvägsbolag SNCF, till Bloomberg.

Det avbräck som problemen i tansporterna och leveranserna orsakar påverkar Italiens konkurrenskraft i logistiksektorn och “därmed hela den italienska ekonomin”, konstaterar Silvia De Rocchi.

Frejus vägtunnel i Mont Blanc-tunneln har öppnat för vägtrafik igen, men järnvägstrafiken är fortfarande avstängd och belyser hur sköra Europas transportleder är när det bränner till.

Läs även: Europas extremväder drivs på av växthusgasutsläpp Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS