Lagerhyllorna är tomma och fraktkaos hotar Black Friday. Stigande fraktkostnader och försenade leveranser sätter käppar i hjulen för handeln.

ANNONS

Den stora readagen Black Friday närmar sig i slutet av november. Problemet är att det inte finns tillräckligt med varor hos många handlare.

En av de drabbade är e-handlaren Robin Westberg som säljer bilvårdsprodukter.

”Vi får inte hem varorna. När jag kollade en av leveranserna senast visade det sig att den stod i en hamn nere i Grekland”, säger han till Svenska Dagbladet.

Före pandemin tog det Robin Westerberg omkring 45 dagar att få hem produkter från Kina, en siffra som nu har fördubblats.

”Gör man beställningar nu kanske det inte ens kommer fram till jul”, säger han.

Bakom transportkaoset var en hög efterfråga med stigande priser – samtidigt som kapaciteten drogs ner. Många länder har även sett en allvarlig chaufförsbrist.

ANNONS
ANNONS

Stora förseningar

Nu riskerar stora delar av sortimentet att bli försenade och inte komma fram till Black Friday, till exempel nyckelprodukten torkdukar som Robin Westerberg behöver 25 000 av men som det bara finns 400 av i nuläget.

Att det kommer påverka hela branschen verkar det inte råda någon tvekan om.

”Handeln kommer inte att ha det utbud de hade tänkt sig, säger Thomas Jensen, detaljhandelsexpert på Boston Consulting Group och uppmanar därför konsumenter att vara ute i god tid.

Det lär även bli dyrare för konsumenterna.

”Vi kommer att se en effekt på konsumentpriset, men sedan är det en fråga om hur mycket fraktpriset slår. Det skiljer så klart mellan olika varor.”

Vill lämna Kina

För att långsiktigt komma undan frakt- och leveransproblemen planerar många företag redan att lämna Kina och flytta närmare sina hemmarknader.

ANNONS
ANNONS

”Frakten kostar lika mycket som själva produkterna. Det är inte billigt att köpa från Kina längre”, klargör Robin Westberg.

Samtidigt är många handlare fortfarande beroende av jätten.

”Kina är bäst på att tillverka microfiberdukar och har monsterstora fabriker. Produkter för bilvård är stort i Asien. Det finns inget motsvarande i Europa.”

Läs även: Bilförsäljningen i Europa går uselt – sämsta på 26 år [Dagens PS]