H&M behöver sänka sina kostnader sedan de lämnat Ryssland och högre kostnader för transporter och plagg gett bolaget lägre resultat.

ANNONS

På torsdagen uppgav H&M att det justerade rörelseresultat under de tre sommarmånaderna sjönk till 3,01 miljarder kronor, analytiker hade räknat med 4,34 miljarder kronor. Tidigare i september rapporterade bolaget en försäljningsminskning på 4 procent, exklusive valutaförändringar, för samma period, det rapporterar Bloomberg.

Bolaget har tagit en engångskostnad på 2 miljarder kronor för avvecklingen av verksamheten i Ryssland och enligt bolaget är utsikterna för inköp av plagg mycket negativa under årets fjärde kvartal.

Konkurrenten rapporterar ökning i försäljningen

H&M:s vd, Helena Helmersson, inledde året med ett ambitiöst mål om fördubblad försäljning till 2030, nu kämpar i stället bolaget för att generera intäktstillväxt.

Samtidigt den här månaden rapporterade konkurrenten Inditex SA, som äger Zara, en 25-procentig försäljningsökning under första halvåret, samt en vinst som, tack vare prisökningar, var bättre än väntat.

H&M:s aktie har fallit med 41 procent i år

H&M har höjt sina priser minde än konkurrenterna och i år har bolagets aktie fallit med 41 procent. Innan rapporten rekommenderade nio analytiker köp på H&M:s aktie, 13 rekommenderade behåll och 11 rekommenderade sälj, det skriver Bloomberg.

ANNONS
ANNONS

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Försäljningen för H&M lägre än väntat [Dagens PS]