Dagens PS

Heja Sverige, vi klarar ju krisen hyfsat!

Svenska företag har klarat sig fem procentenheter bättre än det globala snittet under coronakrisen. Bilden är som ni förstår bara en illustration. (Foto: TT)
Svenska företag har klarat sig fem procentenheter bättre än det globala snittet under coronakrisen. Bilden är som ni förstår bara en illustration. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 21 juli 2020Publicerad: 21 juli 2020

Betydligt motståndskraftigare än företag globalt. Särskilt företag i onlinesektorn uppvisar styrka, visar ny rapport.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Dagens Industri berättar med hänvisning till studien “How Nordic companies are navigating the covid-19”, som konsultfirman Boston Consulting Group, BCG, står bakom att nordiska bolag klarat sig bättre än det globala genomsnittet under coronapandemin.

“Det bekräftar den hypotes som vi hade. Generellt har Norden ett bra rykte. När det är oro är på marknader runt om i världen står Norden stadigt med en stabil ekonomi och stora globala företag”, säger Anders Madsen, partner på BCG, till tidningen.

ANNONS

I topp hamnar it-bolag och Danmark äntrar översta pallplatsen. Det förklaras med att danska företag var snabba med att parera, bland annat genom kostnadsbesparingar, mot coronakrisen medan svenska och finländska bolag inte agerade lika kraftfullt under inledningsfasen av virusutbrottet.

Företagen i Sverige klarar sig trots det fem procentenheter bättre än det globala snittet, skriver Di (obs, inloggning krävs).

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
Ledarskapsevent - Beteendeförändring

Astrakan logo

Hur förändrar man beteenden? Emma Holmgren delar med sig av en forskningsbaserad modell för att skapa nya vanor.


Läs mer och boka
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms handelskammare, tecknar en ljus bild av huvudstadens konkurrenssituation i en ny rapport.
Spela klippet
Börs & Finans

Ny rapport pekar ut Stockholm som bäst i Europa: "Ruskigt innovativ"

17 sep. 2025
ANNONS
ANNONS