Dagens PS

Hård kritik efter E6-skredet: "Systemfel"

Stenungsund
Jordskredet vid E6 i Stenungsund ställde till enorm förödelse. Nu utreds orsakerna – samtidigt som utredningen ifrågasätts. (Foto: Adam Ihse/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 14 mars 2024Publicerad: 14 mars 2024

”Systemfel”, säger en professor i förvaltningsrätt. Bakgrunden är hur jordskredet vid E6 i Stenungsund i höstas utreds.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Haveriutredningen efter skredet vid E6:an genom Stenungsund i höstas ska ge svar på vad som egentligen hände – och vad som orsakade skredet.

Det var det intilliggande bygget av en företagspark som rasade och orsakade skredet.

Det ras som inträffade i Stenungsund kan ha förklaringar som går tillbaka till istiden, säger Sveriges geotekniska institut, SIG, hos Yle.

Vid svenska västkusten och i landskapen kring Vänern bildades finsediment som idag utgör kvicklera och ger områden sårbara för lerskred.

Tydligt riskområde

I det tydliga riskområdet ingår hela Bohuslän och Dalsland liksom stora delar av Värmland och Västra Götaland.

Stenungsund, fem mil norr om Göteborg, där det stora raset inträffade, ligger alltså tydligt i riskzonen.

Kvicklera i sig orsakar inte skred, men ett mindre skred kan övergå i ett större, om det finns kvicklera i jorden.

ANNONS

I Götaälvdalen har tidigare två stora skred med kvicklera inträffat.

ANNONS

Senaste nytt

Två tidigare stora skred

I september 1950 blev 450 familjer hemlösa i det som kallas ”Surteskredet”.

November 1977 dog nio personer och fler än 400 blev hemlösa i Tuveraset på Hisingen i Göteborg där 300 000 kvadratmeter mark flyttade på sig.

Samtidigt får nu den aktuella utredningen kring raset i Stenungsund kritik.

Orsaken är att den expert på Statens geotekniska institut som gav råd inför bygget intill E6 i Stenungsund, nu även anlitas av Statens haverikommission för att utreda orsaken till skredet.

”Det är ett systemfel”

”Man kan inte säga att det är en oberoende granskning, man kan inte granska sig själv. SGI är en stark tongivande part i i sådana här projekt och så lyfter man in SGI i haveriutredningen – det är ett systemfel”, säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt i Uppsala, till SVT.

ANNONS

Den här situationen har varit bekant både för haverikommissionen och SGI.

”Vi har varit transparenta med att vi ingått i samrådsprocessen som remissinstans och landat i att det inte utgör någon intressekonflikt eller jäv”, säger Helene Kennedy, avdelningschef hos SGI och uppdragsansvarig gällande haveriutredningen.

”Har delat upp”

Myndigheterna hänvisar till att man löst situationen genom att dela upp utredningen i olika delar, så att sig inte hamnar i att utvärdera sin egen insats.

”Vi delade upp arbetet så att SGI bistår i att svara på vad som utlöste skredet och hur skredet fortplantade sig – i övrigt kommer Statens haverikommission att granska alla ingående myndigheter”, säger Alexander Hurtig, utredningsledare på Statens haverikommission.

Lämnade sex yttranden

I haveriutredningen arbetar fem medarbetare från Statens haverikommission och tio externa experter, sju från SIG, en från SGU, Sveriges geologiska undersökning, och två från Uppsala universitet.

Inför bygget av den nu rasade företagsparken i Stenungsund gav SGI råd som expertmyndighet med fokus på att förhindra ras och skred.

ANNONS

SGI lämnade sex yttranden kring bygget under perioden 2011-2021.

Läs även:

Jordskred lamslår handelstrafik i Europa – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS