Flygplan som fraktar gods världen över ser ett stort lyft, när många bolag blickar mot himlen som ett säkert alternativ när lastfartygen inte levererar.

ANNONS

Som Dagens PS har berättat så lägger rederier till flygfrakt i sina verksamheter på grund av oförutsägbara leveranser med lastfartyg som fastnar i hamnar och halkar efter.

Stark efterfrågan pressade upp fraktpriserna

Branschgruppen IATA förväntar sig att världens flygfrakt växer med ytterligare 4,4 procent i år. Samtidigt pressade stark efterfrågan upp fraktpriserna med nästan 200 procent mellan januari och april i år jämfört med samma period förra året, skriver Wall Street Journal.

Flygplan fraktar gods

Att allt fler bolag blickar mot himlen när det gäller att få sina produkter levererade märks genom att 400 fraktplan har lagts till världsflottan under de senaste tre åren – vilken är en ökning med 20 procent, enligt Boeing. Vidare uppskattar Boeing att den globala fraktfartygsflottan kommer att öka från omkring 2 000 till nästan det dubbla inom mindre än 20 år.

”E-handeln växte tre till fem gånger snabbare under pandemin, och e-handelscentra utvecklades över hela världen”, säger Boeings ansvarige för marknadsföring Darren Hulst.

”Dessa centra behöver en flygplansflotta för att tillhandahålla leveranstjänster under samma- eller nästa dag.”

ANNONS
ANNONS

Blomstring för flygfraktsindustrin

Lockdowns och störningar i leveranskedjorna har gjort att många kunder världen över har tröttnat på fraktfartyg som aldrig kommer fram. Det innebär en blomstring för flygfraktsindustrin som enligt IATA ökade med 21 procent förra året från ett år tidigare. Intäkterna gick upp till 289 miljarder dollar, upp från 238 miljarder dollar 2020 och 264 miljarder dollar 2019 före pandemin.

Läs även: Ny vinstvarning från Maersk [Dagens PS]