Svensk handels e-handelsindikator visar en liten ökning för e-handeln – men även en ny tendens när det gäller handeln.
Fler handlar lågpris från utlandet
Mest läst i kategorin
Precis som i juli var den genomsnittliga totala köpesumman per kund i e-handeln låg i augusti i ett historiskt perspektiv, noterar Svensk handel.
Samtidigt är det fler som e-handlar 2024 än tidigare år.
Totalt gör det här att e-handeln noterar en liten men dock tillväxt i omsättning under augusti.
Däremot är det ingen omsättningsökning för svensk e-handeln. I stället uppger flera svenskar än tidigare att de handlar från utlandet och i högre grad från lågprissajter.
Lägsta sedan mätningarna började
”Den genomsnittliga totala köpesumman var återigen låg. Det är det lägsta augustisnittet sedan vi började mäta 2020. Andelen som e-handlar är dock fortsatt historiskt hög på 71 procent”, sammanfattar Svensk handels innovationschef Per Ljungberg.
”I augusti räckte det för att lyfta totalomsättningen något. Intresset för e-handeln är alltså enormt, men givet det tuffa ekonomiska läget håller konsumenterna betydligt hårdare i plånboken. Handelslandet Sverige behöver en vitamininjektion, vi hoppas på kraftfulla och mer frekventa räntesänkningar under hösten”, tillägger han.
Senaste nytt
Nio procent upp – men…
Hittills i år har den skattade omsättningen i e-handeln ökat med 9 procent jämfört med fjolåret.
När två tredjedelar av året summerats går det att konstatera att näst intill samtliga varukategorier ökar i omsättning, flera med tvåsiffriga tal.
Samtidigt hör det till saken att e-handelsåret 2023 var mycket svagt och att det därför är tacksamma jämförelsetal för årets handel.
Cirka hälften av varukategorierna når exempelvis inte upp till omsättningsnivån under samma åttamånadersperiod 2022.
Generellt har de mindre kapitaltunga varukategorierna såsom kläder, skönhetsprodukter och sportartiklar haft en bättre utveckling sett i ett lite längre perspektiv.
”Oroväckande och skadligt”
”Det är oroväckande, och direkt skadligt för den svenska e-handeln, att så stor andel av konsumenterna handlar från utländska lågprisaktörer som Temu och Shein. Utöver att konsumenter riskerar att köpa produkter som kan vara direkt farliga slår det också hårt mot näringsidkare i Sverige, som omöjligt kan, eller ens vill, konkurrera med de kinesiska onlinejättarnas låga priser”, dundrar Per Ljungberg.
”Låter det för bra för att vara sant, är det ofta också det. En av de största anledningarna till dessa aktörers låga priser är deras ovilja att följa rådande EU-lagstiftning. Vi fortsätter att bedriva ett intensivt arbete tillsammans med våra systerorganisationer inom EU för att säkerställa att konkurrens ska ske på lika villkor. Det tjänar såväl konsument som handelsföretag på”, avslutar Svensk handels innovationschef.
Läs mer:
E-handels vd:n om konsumentbolagens tuffa läge. Dagens PS
Sanningen bakom lyxvarorna – utnyttjade papperslösa migranter. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.