Samtidigt som världen ska minska utsläppen av växthusgaser så riktas allt fler blickar mot färskvatten som nästa miljömål. Nu ska många storföretag minska sin vattenanvändning.

ANNONS

FN, som har inlett sitt COP26-klimatmöte i Glasgow, förutspår att de globala färskvattenresurserna kommer minska med 40 procent till 2030.

Samtidigt som världens ledare ska komma överens om nettonoll i utsläppen så vänds allt fler blickar mot bristen på färskvatten runt om i världen.

Storföretagen ska minska 

Nu går många storföretag som BP, Gap och Facebook ut och säger att de ska minska sin vattenanvändning och samtidigt skapa mer vatten där det råder brist och bli vattenpositiva.

PepsiCo sa nyligen att man ska vara sätta tillbaka lika mycket vatten som man använder på platser där det råder vattenbrist till 2030, och samtidigt skära ner sin vattenanvändning med 50 procent.

”Det handlar egentligen hur vi minskar den absoluta mängden vatten över hela kedjan. Och hur fyller vi på mer än vi använder?”, sa PepsiCos hållbarhetschef Jim Andrew vid ett hållbarhetsmöte förra veckan.

Ta med konsumenterna 

Andra bolag som Ikea vill inkludera konsumenterna i det arbetet. Möbeljätten vill bli vattenpositiva till 2030, där 15 procent av Ikeas vattenanvändning sker genom de kranar och duschar som bolaget säljer varje år. Nu tittar Ikea på samarbeten med andra företag för att hitta vattensnålare alternativ

ANNONS
ANNONS

”Hållbarhet bör integreras i verksamheten eftersom det är här problemet måste lösas”, säger Juvencio Maeztu, vice vd för Ikeas moderbolag Ingka.

Läs även: Rockström inför COP26: Fem viktigaste frågorna [Dagens PS]