Dagens PS

Trenden: Modebutiker rusar till nätet

Modelejonen får alltmer rikta in sig på att handla på nätet. (Foto: Daniel Rigdon/Unsplash)
Jonas Carlsson
Jonas Carlsson
Uppdaterad: 15 apr. 2020Publicerad: 14 apr. 2020

Allt fler modebutiker ställer om till e-handel. Detta är någonting som modeplattformen Centra märkt av i hög grad.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Modemärket Self Cinema har öppnat en webbutik på e-handelsplattformen Centra som är specialiserade inom modebranschen..Northern Playground, Paula Beachwear och Oas är också exempel på modemärken som valt att öppna webbutiker.

“Den bistra sanningen är att varumärken med en verksamhet som är helt beroende av försäljningen i de fysiska kanalerna har en tuff period nu, medans varumärken som ställt om och satsat på e-handel via egen Direct-to-Consumer sajt klarar sig bättre. Detta var ett faktum redan innan pandemin existerade, men nu påskyndas processen i accelererad takt vilket märks på den kraftigt ökade mängd förfrågningar vi har fått under de senaste veckorna. Vi gör vårt allra bästa för att så snabbt som möjligt kunna hjälpa fler varumärken att ställa om. Både Direct-to-Consumer och B2B-Wholesale”, säger Martin Jensen, vd på Centra till Habit.se.

Flera inställda modemässor och visningar påverkar också trenden.

“Wholesaleförsäljning inom mode har länge halkat efter i digitaliseringen. Detta för att den varit beroende av det fysiska mötet där en stor del av affärerna görs på olika modemässor. När möjligheten att hålla dessa möten begränsas samtidigt som fysiska retailers nu får det tufft måste man tänka större och satsa mer på globala, digitala återförsäljare. Vårt Showroomverktyg tillåter varumärken att digitalt sälja B2B-wholesale till retailers världen över, vilket öppnar många nya dörrar samtidigt som det avlastar säljkåren”, förklarar Martin Jensen för Habit.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS