Dagens PS

Snart måste du betala för att få göra en retur

retur
Allt fler företag överväger att ta betalt för returer av online-köp (Foto: Fredrik Sandberg/TT, Lars Pehrson/SvD/TT).
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 05 okt. 2023Publicerad: 05 okt. 2023

Gratis retur? Snart kan det vara ett minne blott, när allt fler klädföretag låter kunderna betala för att få lämna tillbaka sina köp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att handla kläder och skor på nätet är kanske inte alltid så enkelt. Hur ska man veta om tröjan passar eller om skorna är bekväma att gå i, innan man provat?

Turligt nog har många butiker erbjudit gratis returer, så att det varit enkelt för kunder att skicka tillbaka varor de inte vill ha.

Men för många företag har de fria returerna inte varit lukrativa – och nu tar de tag i problemet.

Många returer – dyrt för företagen

Under pandemin blomstrade e-handeln, men i samma veva ökade också antalet returer.

Enligt data från National Retail Federation returnerades 21 procent av produkterna som köptes på nätet i USA år 2021. Problemet kvarstår – år 2022 var den siffran 17 procent.

Företagen var inte beredda på den ökade flodvågen av returer, skriver BBC. De har inneburit mer arbete, mer logistik – och framför allt kostat enorma pengar.

I USA returnerades online-köp för 212 miljarder dollar, motsvarande 2350 miljarder kronor, år 2022. Det har stigit många handlare åt huvudet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

H&M och Amazon inför avgift för returer

Därför inför flera företag, som H&M och Amazon, en avgift för returer online i USA.

Vissa företag i Sverige, som till exempel Lindex, tar redan nu ut en avgift för returer som skickas med post.

Vill förändra kundernas beteende

Företagen vill också försöka förändra konsumenternas beteenden, och minska på den “onödiga” online-shoppingen. Ett stort problem är kunder som köper flera storlekar av ett plagg och sedan skickar tillbaka de som inte passar, eller kunder som köper kläder som de använder en gång och sedan returnerar.

Många företag vill dock fortfarande erbjuda fria returer i butik, något de hoppas ska öka intäkterna. Ju fler som besöker de fysiska butikerna, desto bättre för försäljningen.

Läs även: Antalet konkurser fler än på över 20 år

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS