Rugvista Group är i dag en miljardvärderad börsnoterad koncern. Förra året växte omsättning och resultat succéartat och bolaget har nu högt flygande planer.

ANNONS

Trots den lyckade börsintroduktionen och den starka starten på året har bolagets vd, Michael Lindskog, bägge fötterna på jorden.

”I det dagliga arbetet är det inte jättestora skillnader mot innan. Arbetet med börsintroduktionen drevs väldigt mycket av ett extra projektteam, som var en väldigt liten del av organisationen. Men de flesta har nog inte märkt av det så mycket, vilket jag tycker är rätt. Mitt fokus ligger på att vi ska göra rätt saker och jobba på att få nöjda kunder och förverkliga vår vision, istället för att sitta och titta på om aktien går upp eller ned. Och lyckas vi med det så ser marknaden det”, säger han till Ehandel.

Började com Carpetvista

Rugvista började en gång som Carpetvista, år 2005 och båda varumärkena har lyckats bra med att sälja mattor online, inte bara i Sverige. Försäljningen är större än någonsin, både för massproducerade designmattor och för unika, exklusiva mattor.

I dag driver Rugvista Group två webbutiker. Dels Carpetvista, dels den lite nyare Rugvista. I dagsläget verkar det inte vare helt klart om de två varumärkena ska fortsätta att köras parallellt även i framtiden.

Främst fokus på Europa

Michael Lindskog berättar för Ehandel att bolagets fokus främst är Europa och att den största delen av försäljningen, ungefär 95 procent, kommer därifrån.

ANNONS
ANNONS

”Vad gäller de största länderna är vi förstås historiskt starka i Sverige, eftersom vi har vår bakgrund här. Sedan har vi de stora tillväxtländerna nere på kontinenten. Och framför allt i Tyskland har vi haft en stor tillväxtkurva”, säger Michael Lindskog till Ehandel.

Bra tillväxt i tysktalande länder

Han säger vidare att i de tysktalande länderna har tillväxten det senaste året generellt varit något högre än i de nordiska länderna.

”Så vi har lagt extra fokus på att säkerställa att vi driver den tillväxten genom att förbättra verksamheten mot de tysktalande länderna”, säger han till Ehandel.

Har flera speditörpartners

Rugvista har lagerlokaler i Malmötrakten och allt som skickas till e-handlens hunder skickas därifrån. Bolaget har fyra till fem olika speditörpartners som de arbetar med runtom i Europa, samt till viss del även globalt.

”Vi håller även på och jobbar med en långsiktig strategi där vi ska bli mer lokala, vad gäller att hitta alternativ i andra regioner för att kunna erbjuda en liknande leveransupplevelse, som den vi har med Budbee i Sverige, på plats2, säger Michael Lindskog till Ehandel.

Under pandemin har efterfrågan på hemleveranser ökat dramatiskt och det har blivit den mest efterfrågade tjänsten, tillsammans med gratis upphämtning vid dörren vid returer.

ANNONS
ANNONS

Vill driva och äga kategorin

Rugvistas målsättningen är att ta den ledande positionen på onlinemattor i Europa. Att bli en ”starting point” för mattor.

”Det är definitivt målet och något jag också tror är fullt möjligt. Det ser vi inom många industrier och vertikaler att just specialister har möjligheten att bli dominant”, säger Michael Lindskog till Ehandel.

”Men vår målsättning är att driva hela kategorin och äga den. Och förhoppningsvis hjälpa till att öka onlinepenetrationen. Bortsett från pandemin så har annars andelen mattor som säljs på nätet varit lägre än andra kategorier inom heminredning generellt. Det tror jag beror på att det inte funnits någon som drivit hela den vertikalen, som till exempel Zalando inom mode,” säger han vidare till Ehandel.

Läs mer: H&M-konkurrent fick en miljon nya kunder [DagensPS]