Försäljningstillväxten i e-handeln blev hela 143,2 procent i februari medan dagligvaruhandeln i sin helhet ökade 2,5 procent.
Fortsatt e-handelsboom för matvaror


Mest läst i kategorin
Det här visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, som du kan ta del av i sin helhet här.
Eftersom 2020 var ett skottår med en extra försäljningsdag blir kalendereffekten för februari stor, minus 3,6 procent.
Det ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 6,1 procent.
Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning minskade med 2 procent.
I e-handeln, som alltså gick urstarkt, ökade hemleveranserna med 85 procent och upphämtning i butik med 243 procent. E-handelsandelen uppgick i februari till 7,5 procent, vilket är den högsta andel som uppmätts i Dagligvaruindex.
E-handelsandelen var därmed mer än dubbelt så hög i februari i år, som under samma månad i fjol.
“Fortsatta pandemirestriktioner gör att e-handelstillväxten i dagligvaruhandeln håller i sig. Trenden att hämta sina e-handlade matvaror i butik är fortsatt stark och e-handelns tillväxttakt i februari var en av de högst uppmätta i Dagligvaruindex”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.