Coronakrisen drar fram som en storm. Flera företag inom e-handeln väljer att dra sitt strå till stacken för att hjälpa samhället. Två exempel är tillverkning för vården och välgörenhet till familjer.

ANNONS

Inredningsnätbutiken Nordic Nest har haft en tillväxt på 40 procent i mars. Förutom att skänka 100 000 kronor tillkommer procent av försäljningen, bidrag och ett samarbete med Giving People för att ge torrkassar med mat till utsatta barnfamiljer.

”Det är väldigt svårt att uppskatta hur mycket aktiviteten kommer att ge totalt, men vår förhoppning är att vi minst ska kunna dubbla de första 100 000 kronorna och skänka totalt 200 000 till Giving People så att så många barnfamiljer som möjligt får hjälp. Att vi efter bara ett par dagar redan är uppe i 130 000 kronor totalt känns väldigt bra, men självklart vill vi att den summan ska bli mycket högre”, säger Nordic Nests vd Bank Bergström till Ehandel.

Rollup-kungen har ställt om från att tillverka banderoller och rollups till att göra engångsförkläden i plast till vården.

ANNONS
ANNONS

”För vår del var det ett enkelt beslut att ta eftersom vi hade majoriteten av maskinerna och en produktionsanläggning som normalt går på högvarv denna period, men där orderingången nu varit väldigt låg på grund av rådande situation, säger Axel Hermansson, vd på Rollup-Kungen, till Ehandel.