E-handelns uppgång kommer inte stanna av efter coronaviruset. Flera aktörer tror på ändrade köpbeteenden som en bestående effekt. Men företag med dålig lönsamhet riskerar att slås ut.

ANNONS

Det råder mestadels en stor optimism om förutsättningarna för e-handel efter coronakrisen.

”Vi tror att vi går en framtid till mötes där den svenska e-handeln med kläder kommer fördubblas. Fördelningen mellan fysisk handel och e-handel kommer ha ändrats från 80/20 till 60/40, säger Andreas Weiss, vd på Smilebutiken, till E-handel.se.

En anledning till att e-handelsbranschen kan se fram mot en ljus framtid är att kunderna kommer märka fördelen med att handla online och inte återgå i samma hjulspår.På apoteksbranschföretaget Meds tror man på en sådan trend.

”Har man som kund väl upptäckt hemleverans samt bättre utbud och priser går man inte tillbaka”, säger Meds vd Björn Thorngren till sajten.

Men en starkare handel online kan leda till att mindre företag får det svårare.

ANNONS
ANNONS

”De handlare som redan tidigare hade problem med lönsamhet försvinner och de med tillräckligt starka kassaflöden tar ytterligare marknadsandelar och blir ännu starkare. Bra och behövligt för många branscher, men möjligtvis sämre för konsumenten i form av högre priser”, säger Desenios vd Fredrik Palm till sajten.