Dagens PS

Inte lönsamt med fria returer för e-handeln

e-handel
En undersökning visar att e-handeln förlorar på att erbjuda fria returer. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 06 maj 2021Publicerad: 04 maj 2021

Forskare har analyserat en miljon ordrar för att ta reda på om e-handlare tjänar på fria returer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För många e-handlare har fria returer blivit ett sätt att konkurrera på en tuff marknad, men är det lönsamt? För att ta reda på det analyserade forskare en miljon ordrar.

Studien “The impact of free returns on online purchase behavior: Evidence from an intervention at an online retailer” visar att det inte alls är lönsamt för e-handlare att erbjuda sina kunder fria returer.

Skandinaviskt e-handelsföretag analyserades

I studien analyserade forskarna ordrar från ett skandinaviskt e-handelsföretag som de inte vill namnge. På vissa marknader har företaget infört avgifter för returer men en del marknader har fortfarande avgiftsfria returer.

Forskarna jämförde försäljningen på företagets olika marknader och kom fram till att de fria returerna, som skedde på den danska marknaden, inte är lönsamma för e-handlare.

Kostnaderna ökar

Enligt forskarna ökar fria returer konsumenternas köpvilja, men kostnaderna för att hantera returerna ökar.

”Bruttovinsten ökade med 50 kronor per order, men kostnaden för att hantera varje retur var högre än 50 kronor. Att hantera en retur kostar ungefär 70-80 kronor”, säger teknologie doktor och forskare vid Lunds tekniska högskola, Stefan Karlsson, till Breakit.se.

ANNONS

Visar på bristande rutiner

En av slutsatserna som studien kom fram till är att många e-handlare har bristande rutiner och dålig koll på vad returerna egentligen kostar. Det finns stora aktörer som fortfarande samlar sin data om returer på fysiskt papper som ska skickas in av kunden.

Stefan Karlsson säger till Breakit att vissa e-handlare varken känner till de verkliga kostnaderna eller de relevanta nyckeltalen för returerna. Han menar att det i sin tur beror på att de har för dåligt systemstöd för hantering av returer.

Stefan Karlsson tror att branschen kommer ändras först när de stora aktörerna ändrar sina regler och rutiner och menar att de små aktörerna måste ha fria returer så länge de stora aktörerna har det.

Läs mer: Rekordnivåer väntar för e-handeln – även efter pandemin

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS