Dagens PS

De drabbas hårdast av fraktkrisen

Röda havet
En RAF Typhoon lyfter för att slå tillbaka mot en houthi-attack. Svensk skogsindustri drabbas nu hårt av krisen på Röda havet. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 13 feb. 2024Publicerad: 13 feb. 2024

Det har talats om Volvo, bilar och e-handel. Men den stora svenska förloraren när den globala fraktkrisen växer är en helt annan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De senaste månaderna har den globala fraktkrisen stegrats. Efter de gigantiska problemen i Panamakanalen har vi fått de störningar den ryska invasionen av Ukraina orsakat.

Den har fått stora delar av frakterna via Svarta havet att kollapsa.

Nu har houthi-attackerna gjort Röda havet till en mardröm för de globala fraktkedjorna.

De senaste veckorna har vi sett rubriker om hur Volvo Cars (börskurs Volvo Cars) och Tesla tvingats varsla – och de varor som fraktas från exempelvis Kina sjövägen har blivit markant mycket dyrare att få levererade.

Vart tredje fartyg

Men den svenska bransch som lider mest av fraktkrisen är en helt annan.

Vi pratar om skogsindustrin.

Vart tredje fraktfartyg med svenska varor som går genom Suezkanalen fraktar skogsprodukter, konstaterar Skogsindustrierna.

ANNONS

Det rör sig om 3,3 miljoner ton per år.

En tredjedel av den svenska exporten, mätt i volym, som fraktas via Suezkanalen är produkter från skogsindustrin.

Den volymen är nästan exakt lika stor som Sveriges hela import genom kanalen.

ANNONS

Senaste nytt

Gick via Suez

Cirka 10-15 procent av den totala svenska exporten av produkter från skogsindustrin har tidigare fraktats via Suezkanalen och Röda havet till kunder i Mellanöstern och Asien.

”Vi bedömer att vår bransch är den enskilt största svenska transportköparen av containerfrakter via Suezkanalen, där kostnaderna nu oväntat har ökat med 100-200 procent, och därmed ser vi med viss oro på framtiden”, säger Christian Nielsen, marknadsanalytiker hos Skogsindustrierna.

”Finns risker”

”Det finns risk för containerbrist, förseningar och begränsningar av fraktresurser. Att gå runt Afrika istället för via kanalen kan ta upp till 30 dagar extra för en rundresa”, konstaterar Nielsen.

ANNONS

Nu försöker man lösa situationen, steg för steg.

”I många fall har leverantörerna, särskilt på trävarusidan, lyckats komma överens med sina kunder om att dela på de ökade kostnader som har uppstått. Men självklart påverkas de. Marginalerna är mer pressade än normalt”, säger Christian Nielsen.

Ger juridiskt stöd

Han ser inte att den svenska marknaden ska behöva påverkas kostnadsmässigt av krisen.

”Nej, jag tror inte det. Detta kommer främst påverka våra kunder i Asien”, avslutar Nielsen. 

Branschorganisationen Svenskt trä, som är en del av Skogsindustrierna, Svenskt Trä, som ingår i Skogsindustrierna, har nu gått ut med information till sina medlemsföretag med om hur de ska hantera de legala och juridiska frågor som följer av krisen i Röda havet.

Läs även:

Så drabbas europeiska bolag av Röda havet-krisen Dagens PS

Krisen i Röda havet gör att flygfrakt ökar – Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS