Konsumenter föredrar roliga företag. Men cheferna vågar inte använda sig av humor. De mungipehöjande beskeden kommer från Oracle.

ANNONS

Oracle har frågat 12 000 personer i 14 länder, däribland Sverige, och svaren är entydiga.
72 procent av konsumenterna föredrar ett varumärke som är roligare än konkurrenternas.
Det har de dock inte mycket för.
95 procent av företagsledarna vågar inte använda humor i sina kundkontakter.

Det som sker i sak är att varumärken som använder humör skapar en unik identitet och relation till sina kunder och belönas för det.
Mer konservativa och, i kundens ögon, tråkiga företag halkar efter.

”Enorm effekt”

– Vi ser att företag alltmer använder humor i såväl marknadsföring som i direkt kommunikation med både nya och befintliga kunder, konstaterar Sonia Schilling hos Oracle.
– Om humorn används på rätt sätt har den en enorm effekt och skapar ett fantastiskt blickfång i en tid när alla slåss om konsumenternas uppmärksamhet.

Speciellt yngre konsumenter vill ha underhållande företag. I de grupperna svarar 91 procent att de föredrar roliga varumärken.

Chefer vågar inte

Men gensvaret från företagsledarna är klent. 95 procent av företagsledarna som svarat i undersökningen vågar inte använda humor i sina kundrelationer och endast 20 procent väljer att använda sig av humor i annonser och marknadsföring.

ANNONS
ANNONS

Samtidigt konstaterar Oracles Sonia Schilling att det kan handla om hårfina distinktioner.
– Gränsen mellan klyschigt och roligt är väldigt tunn och det är nog därför som många företagsledare drar sig för att skoja. Samtidigt blir det mer och mer osäkert vad man egentligen kan skoja om. Det kan drabba ett företag hårt om det görs på fel sätt, erkänner Schilling.