Det var menat som ett skämt från Wermlands mejeri. Det stoppades av Reklamombudsmannen. Nån _ _ _ _ _ ordning får det vara.
Dagen när Värmlands bönder inte fick svära


Mest läst i kategorin
Djurgårdens supportrar har för vana att skandera ”En jävla massa bönder” när deras lag möter Färjestad, inte minst i Löfbergs arena i Karlstad, eller något annat land på det stockholmare har en tendens att kalla ”landet”.
Det här ville Wermlands mejeri och deras reklambyrå utnyttja när Djurgården kom till Karlstad för ett nytt möte i SHL.
”Vi satt med reklambyrån Bulldozer och så var det någon som kom på det här med att Djurgården brukar ”häckla” motståndarna med den här ramsan. Vi är ju faktiskt bönder och väldigt stolta över det, så vi tänkte ge igen med samma känga – givetvis på skoj, inga hard feelings”, säger Yngve Gustafsson, vd för Wermlands mejeri, hos NWT.
Oatly: “Folk har tröttnat på klimatsnacket”. Dagens PS
Stoppat: ”Kränkande”
Sagt och gjort. Reklambyrån skapade en stor affisch till utomhusreklamen vid Löfbergs arena i Karlstad.
Med gigantiska bokstäver stod ”En jävla massa bönder” och under, med mer normal storlek på bokstäverna själva budskapet;
”Hej, Djurgården. Det var inte igår! Vi hörde att ni är fascinerade av att vi har så många bönder här. I Värmland kan vi såklart inte tänka oss något finare än människor och djur som bidrar till en levande landsbygd.”
Frågor på det? Definitivt.
JC Decaux, som sätter upp utomhusreklamen, har nämligen som rutin att skicka allt underlag till Reklamombudsmannen i förväg.
Där tog det stopp.
Forskning: Vanlig komjölk nyttigare än växtbaserade drycker. Dagens PS

Senaste nytt
Får inte kränka sig själva?
Originalformuleringen ”En jävla massa bönder” kunde nämligen anses ”potentiellt kränkande” mot just bönder, ansåg Reklamombudsmannen.
Att det var bönderna själva som annonserade hörde möjligen inte till saken, i myndighetens ögon.
”Det blir ju lite ironiskt att det skulle kunna uppfattas som kränkande mot bönder, när det är vi som är bönderna”, funderar mejeriets Yngve Gustafsson.
När reklamen väl var på plats kunde, möjligen förvånade, Djurgården-supportrar och andra se en gigantisk annonspelare med texten:
”En _ _ _ _ _
massa
bönder”.
Blev bättre reklam så här
Som en sentida Tony Rickardsson säger Eva Inde på Bulldozer att reklambyrån ”respekterar beslutet” även om man ”tycker det är intressant att Reklamombudsmannen i Stockholm har synpunkter på vad bönderna i Värmland kan bli kränkta av”.
Yngve Gustafsson är heller inte missnöjd.
”Ja, vi tänkte ju att reklamen bara skulle stå vid ishallen men nu har den ju synts i media och på sociala medier också sedan den ändrades”, konstaterar han.
Exakt. Det är väl bara att konstatera att det där gjorde Värmlands bönder _ _ _ _ _ bra.
Nu sinar den ekologiska mjölken. Dagens PS

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












