Containerfartyget MSC Maya i Göteborgs Hamn. Containerrederier kommer få problem då efterfrågan minskar och de kommer få kontrakt på lägre nivåer än de kör på i dag. (Foto: TT)
Under covid-19-pandemin var containerfrakter till sjöss eftertraktade, men det har ändrat sig under det senaste året, det rapporterar norska E24.
Priserna faller under året
Först sjönk priserna på korttidskontakt, sedan började även priserna på längre kontrakt falla. I prisindex för längre kontrakt är nivån dock totalt sett fortfarande hög.
Patrik Berglund, vd för det norska analysbolaget Xeneta, anser att det kan ge en missvisande bild av situationen på marknaden för sjöfart.
D&G Aktiefond investerar långsiktigt i framtidens svenska kvalitetsbolag
Vilka svenska bolag kommer att bli morgondagens vinnare – och hur hittar man dem innan marknaden gör det? För Simon Peterson, fondförvaltare på Carnegie Fonder, handlar det om att förstå bolagen på djupet och våga tänka långsiktigt. – Vi vill hitta välskötta bolag som kan skapa värde för sparare många år framöver. Det kräver att …
Han manar att det är bra att titta både på gamla och på nya långtidskontrakt för att få en bild av vad rederierna tjänar i dag och hur de kommer att klara sig ekonomiskt.
“Men bilden blir mer dramatisk om man bara tittar på nya kontrakt, det målar upp en betydligt dystrare bild än om man tar med till exempel nuvarande kontrakt som har ett halvår kvar”, säger Patrik Berglund till E24.
Flera containerrederier har presenterat starka resultatsiffror på grund av tidigare kontrakt som fortfarande gäller, men när de ska förnyas tror Patrik Berglund att det blir tunga förhandlingar.
Fler fartyg men lägre volym
ANNONS
Samtidigt kommer nu fler containerfartyg finnas på marknaden efter orderboomen 2021.
Patrik Berglund säger att kunder som Xeneta samarbetar med varnar för att en mycket lägre volym i framtiden kommer transporteras med container till sjöss och han menar att rederierna förstör för sig själva.
Få containerrederier reducerar kapacitet
“Maersk är aggressiva med att ta bort kapacitet från marknaden, men de andra är inte lika proaktiva. Då undergräver de marknaden”, säger han till E24.
Han tycker att det är ett mysterium att det är så få rederier som tar bort kapacitet och tycker att de borde ha gjort det mycket tidigare samt att de hela tiden har varit för långsamma.
“Förhoppningen för rederierna är att marknaden ska börja vända, men det har jag svårt att se. Vår kundbas är tydlig med att de ska transportera mindre volymer och ser man till makrobilden som trots allt driver konsumtionen är den fortfarande svag, säger han till E24.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.