Startup-bolaget Billboat visar reklam på flytande jätteskärmar i Stockholms vatten under sommaren. Elbåten går på Teslabatterier och samlar samtidigt upp skräp i vattnet.

ANNONS

Elbåten, som har två stycken flytande jätteskärmar på totalt 100 kvadratmeter, ska köra runt Stockholms vatten i sommar, med start tidigare i veckan.

”Bra marknadsföring är att sticka ut, och vi kan nu erbjuda våra kunder den största, och kanske enda, reklamytan på vatten”, säger Daniel Redgert, investerare i Billboat, till Di.

Många regler

Billboats grundare Max Bjurström inspirerades av det amerikanska bolaget Ballyhoo Media som har liknande projekt, och tillägger samtidigt att ”regelverket är snårigt” när det gäller att köra elbåtar med jätteskärmar genom Stockholms vatten.

”Det är ett gediget arbete som tagit flera år, därför känns det extra kul att nu äntligen få lansera”, säger Max Bjurström.

Båten drivs av gamla Teslabatterier som kommer behöva laddas en gång om dagen. Den har även en håvmekanism som ska fånga upp skräp i vattnet under resans gång. Projektet blir som ett slags pilotprojekt för att se om det kan utökas.

”Lyckas vi med det är modellen enkel att skala upp globalt, vi måste bara bygga fler enheter”, säger Daniel Redgert.

Elbåten kommer svepa över ett område som täcker 270 000 kvadratmeter under rutten som är 14 mil, tur och retur.

Bolagen vill synas

Under sommaren kommer kända bolag som Revolution race, Budbee, Caia Cosmetics och Axfoodbolaget Dagab synas på skärmarna.

ANNONS
ANNONS

”Vi vill alltid vara först på bollen när det kommer till nya och spännande marknadsföringskoncept, så när möjligheten med Billboat kom upp var vi inte sena med att hoppa på”, säger Emma Töpel Hansson, chef marknadskommunikation för Dagabs egna märkesvaror.

Läs mer: Elbåten ”flyger fram” tyst och hållbart