Transportbolaget Best Transports låga ersättningar och ett vitessystem för chaufförer som begår misstag har blivit hårt kritiserat under veckan. Nu meddelar bolaget att de ska se över ersättningsmodellen.

ANNONS

Dagens PS har rapporterat om att ”slavliknande förhållanden” råder hos transportbolaget Best Transport. Och att bolagets ersättningssystem för förare utlöste en kundstorm.

Efter den skarpa kritiken har bolaget valt att pausa det kritiserade vitessystemet.

Det rapporterar Di.

Flera missförhållanden

Di avslöjade tidigare i veckan att flera missförhållanden råder hos Best Transport, som bland annat har Ikea, Adlibris och Åhlens som kunder.

Best Transports chaufförer har uppgivit att de mer eller mindre har arbetat gratis som ett resultat av bolagets bötessystem där böter utdelas om chaufförer exempelvis levererar paket fel eller har på sig fel kläder.

Ska hitta nytt system

Nu meddelar Best Transport att de pausar det kritiserade vitessystemet på obestämd tid.

”Vi pausar nu alla viten och ska se över om vi kan hitta system där vi kan kontrollera och följa upp att ingen enskild chaufför ska kunna drabbas personligen i framtiden”, säger Best Transports vd Niklas Knight i ett uttalande.

ANNONS
ANNONS

Vidare ska bolaget se över den rörliga ersättningsmodellen där chaufförer får betalt efter antal stopp.

Läs mer: Kundstorm mot Best Transport [Dagens PS] >>