Bauhaus it-attack för en dryg vecka sedan slog ut byggkedjans it-struktur. Strulet drar fortfarande med sig stora problem för butikerna i bland annat Sverige.

ANNONS

Som Dagens PS rapporterade om så drabbades byggvaruhandeln Bauhaus av en omfattande it-attack för över en vecka sedan. 

Problemen hänger fortfarande kvar som ett svart moln över byggkedjan.

”Det hade varit skönt att säga att det går jättebra, men det kan jag inte. Det är fortfarande ett steg framåt och ett steg bakåt”, säger Johan Saxne, marknadschef Bauhaus Sverige, till Di.

Ett positivt steg är dock att e-handeln åter igen fungerar för kunderna.

Samla in datorer

Det är fortfarande många tjänster som inte fungerar, som att se lagersaldon. Samtidigt måste företagets samtliga datorer samlas in för att återställas, vilket leder till merarbete för de anställda.

”Vi kan fortfarande inte kommunicera med varandra varken på mejl eller i våra system så alla jobbar i små grupper. Jag tror inte att kunderna märker av det på samma sätt längre, men bakom kulisserna är det fortfarande en stor utmaning för oss och vi har mycket arbete framför oss”, fortsätter Johan Saxne.

ANNONS
ANNONS

Fortfarande kan han inte svara på när problemet kommer vara åtgärdat, samtidigt som han säger att it-attacken var en medveten handling.

”Det är nästintill omöjligt att veta när det här kommer att vara löst, men överallt jobbar vi dygnet runt med det.”

Stora kostnader

Det hela ser ut att bli en dyr attack för Bauhaus – ”med massa extrapersonal och mycket it-struktur som måste bytas ut”

”Men det är inget som vi kan göra något åt.”

Samtidigt har det lett till något av en nytändning för de anställda.

”Jag tror att den initiala känslan hos många var ilska över att det här hände, men det verkar ha resulterat i att många nu vill visa att vi fixar det här. Jag upplever ingen panik där ute, snarare tvärtom.”

Läs mer: Bauhaus-ägarna har miljoner skäl att le

ANNONS
ANNONS