Alla har redan en Iphone. Vad ska Apple nu hitta på för att öka i värde? Svaret är: lansera nya sätt att använda telefonen. Det konstaterar The Economist i en artikel om ett av världens största techbolag.

ANNONS

Trots utmanande tider för techbranschen tror Apple på fortsatt vinst framöver. Så varitfrån ska pengarna komma?

The Economist konstaterar i en analys att Apple de tre första decennierna av sin existens var ett framgångsrikt, men också ganska förutsägbart företag. Man sålde helt enkelt datorer. Under 00-talet blev det mer oklart hur man skulle se på Apple.

Dels lanserade bolaget för första gången en ny produkt – Ipod – som slog försäljningsrekord och plötsligt utgjorde merparten av all försäljning. Därefter kom en explosion av Iphones som på sikt skulle konkurrera ut samma produkt. Apple blev snarare en telefontillverkare än något annat. Iphone drog 2015 in 115 miljarder dollar till bolaget – dubbelt så mycket som alla andra intäkter.

Hela den här utvecklingen har satt Apple i en situation där bolaget konstant växer. Men vad gör man när stora delar av världens uppkopplade befolkning redan har en Iphone?

Svaret är till viss del att man fortsätter på den inslagna vägen – med ny hårdvara. Airpods trådlösa hörlurar har varit en försäljningssuccé och ett nytt augmented reality-headset är på gång.

Tjänster nästa stora produkt för Iphone

Men framöver blir det framför allt på tjänster som Apple kommer att göra de stora pengarna, tror analytikerna.

Det faktum att Apple i dag har 1,8 miljarder enheter ”utplacerade” hos världens konsumenter, ökar möjligheterna för att tjäna pengar på att erbjuda tillgång till tjänster från andra bolag.

Det senaste kvartalet stod tjänsterna för 24 procent av intäkterna. Det är sannolikt att summan Google betalar för att få vara standardsökmotor på Apples enheter utgör merparten av den intäkten, men appbutikens avgifter ger också intäkter, liksom de växande reklamintäkterna. Företag betalar för att få annonsera i appbutiken hos Apple. Analysföretaget eMarketer tror att dessa tjänster kommer att inbringa 7 miljarder dollar i år. Men samtidigt är reklamen kritiserad och EU vill reglera bolagets möjligheter att alls använda dem.

Prenumerationstjänster knutna till Icloud, Apple Music med mera är också en inkomstkälla.

ANNONS
ANNONS

Den genomsnittliga Apple-användaren spenderar cirka 10 dollar i månaden på Apple-tjänster, köp i appbutiker inräknade. Apple planerar också att låta användarna ”prenumerara” på sin telefon, mot att man med jämna mellanrum får helt ny hårdvara.

Under det senaste kvartalet har Apples bruttomarginal på sina produkter legat på 35 procent, medan den på tjänster var 72 procent.

Läs också:

Har techjättarna nätt toppen? [Dagens PS]
Apple – storspelare i framtidens hälsovärld [Dagens PS]