De stora flygbolagens framtid kan avgöras huruvida affärsresenärerna återvänder eller inte till flygbolagen efter pandemin, som ännu inte är över.

ANNONS

Det säger Jacob Pedersen, aktieanalyschef vid danska Sydbank, till DN:

”De gör mycket för att kapa kostnader, men det räcker inte. Om affärsresenärerna inte kommer tillbaka – och det är det stora frågetecknet – så får de stora problem. Hela deras nätverksmodell är uppbyggd för att möta affärsresenärernas behov”.

Enligt tidningen går de europiska flygbolagens återhämtning trögt och en stor förklaring till det är att affärsresenärerna fortsätter lysa med sin frånvaro.

Vissa flygbolag har återhämtat sig hyfsat starkt under sommarperioden. I SAS fall har det resulterat i ungefär hälften av passagerantalet jämfört med normalt.

Tyska Lufthansa har haft ungefär samma utveckling, framgår det.

ANNONS
ANNONS

Bistrare tider stundar efter jul och nyår

Men nu stundar hårdare tider och Hans Jørgen Elnæs, fristående flygmarknadsanalytiker och konsult i flygbranschen, säger till Dagens Nyheter att de ”kommande fyra månaderna blir dåliga” för flygbranschen, bortsett från ett ryck under jul- och nyårshelgerna.

Om pandemin, som det verkar, tar fart på nytt med nya covidvarianter och efterföljande restriktioner ”ser det mycket svart ut” framåt vårkanten, spår Hans Jørgen Elnæs.

Stora bolag som Ericsson drar samtidigt ner på affärsflyget radikalt med hållbarhetsagendan i fokus. Bolaget väljer i dag i stället i hög grad att hålla virtuella möten med bland annat kunder.

DN berättar att telekombjässen, som uppges ha 100 000 anställda och kunder i 180 länder, först satte som mål att få ner koldioxidutsläppen från resandet med 30 procent till nästa år, men dessa mål har sedan skärpts ytterligare och i slutet av nästa år får utsläppen bara vara hälften så stora mot tidigare, berättar Ericssons hållbarhetschef Mats Pellbäck Sharp i DN-artikeln.

Även Husqvarna och Telia är exempel på stora bolag som skär ner drastiskt på flygresorna av miljöskäl, vilket gör det än mer tufft för flygbolagen.

ANNONS
ANNONS

Vid sidan av det tappar flygbolag som SAS och British Airways miljarder i intäkter, även om dramatiken var som värst månaderna efter pandemiutbrottet.

Nu ökar nöjes- och fritidsresorna, men där kapar lågprisbolagen nu åt sig stora marknadsandelar med dumpade priser, vilket inte är hållbart i längden, enligt flygexperterna.

Läs även: SAS personal rasar: ”Det är en krigsförklaring” [Dagens PS]