Dagens PS

Analytiker spår oviss framtid för flygbolagen

framtid flygbolagen
De stora flygbolagens framtida öde kan avgöras huruvida affärsresenärerna återvänder eller inte, menar flygexperter. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 29 nov. 2021Publicerad: 29 nov. 2021

De stora flygbolagens framtid kan avgöras huruvida affärsresenärerna återvänder eller inte till flygbolagen efter pandemin, som ännu inte är över.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det säger Jacob Pedersen, aktieanalyschef vid danska Sydbank, till DN:

“De gör mycket för att kapa kostnader, men det räcker inte. Om affärsresenärerna inte kommer tillbaka – och det är det stora frågetecknet – så får de stora problem. Hela deras nätverksmodell är uppbyggd för att möta affärsresenärernas behov”.

Enligt tidningen går de europiska flygbolagens återhämtning trögt och en stor förklaring till det är att affärsresenärerna fortsätter lysa med sin frånvaro.

Vissa flygbolag har återhämtat sig hyfsat starkt under sommarperioden. I SAS fall har det resulterat i ungefär hälften av passagerantalet jämfört med normalt.

Tyska Lufthansa har haft ungefär samma utveckling, framgår det.

Bistrare tider stundar efter jul och nyår

Men nu stundar hårdare tider och Hans Jørgen Elnæs, fristående flygmarknadsanalytiker och konsult i flygbranschen, säger till Dagens Nyheter att de “kommande fyra månaderna blir dåliga” för flygbranschen, bortsett från ett ryck under jul- och nyårshelgerna.

Om pandemin, som det verkar, tar fart på nytt med nya covidvarianter och efterföljande restriktioner “ser det mycket svart ut” framåt vårkanten, spår Hans Jørgen Elnæs.

ANNONS

Stora bolag som Ericsson drar samtidigt ner på affärsflyget radikalt med hållbarhetsagendan i fokus. Bolaget väljer i dag i stället i hög grad att hålla virtuella möten med bland annat kunder.

DN berättar att telekombjässen, som uppges ha 100 000 anställda och kunder i 180 länder, först satte som mål att få ner koldioxidutsläppen från resandet med 30 procent till nästa år, men dessa mål har sedan skärpts ytterligare och i slutet av nästa år får utsläppen bara vara hälften så stora mot tidigare, berättar Ericssons hållbarhetschef Mats Pellbäck Sharp i DN-artikeln.

Även Husqvarna och Telia är exempel på stora bolag som skär ner drastiskt på flygresorna av miljöskäl, vilket gör det än mer tufft för flygbolagen.

Vid sidan av det tappar flygbolag som SAS och British Airways miljarder i intäkter, även om dramatiken var som värst månaderna efter pandemiutbrottet.

Nu ökar nöjes- och fritidsresorna, men där kapar lågprisbolagen nu åt sig stora marknadsandelar med dumpade priser, vilket inte är hållbart i längden, enligt flygexperterna.

Läs även: SAS personal rasar: “Det är en krigsförklaring”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS