Amazons digitala röstassistent är inte den framgångsaga som företaget förutspådde. Enbart under årets första kvartal har hårdvaruavdelningen, där Alexa ingår, gjort en rörelseförlust på 3 miljarder dollar.

ANNONS

När Amazon lanserade den digitala röstassistenten Alexa, för första gången i november 2014, omskrevs den som ”framtidens dator”, och beskrevs som något ur sci-fi-serien Star Trek, skriver Business Insider

Men nästan 10 år senare har Alexa inte levt upp till Amazons förväntningar.

Under årets första kvartal gjorde Amazons division ”Worldwide Digital” (där allt från Echo-högtalare, Alexateknologin till streamingtjänsten Prime Video ingår, en rörelseförlust på över 3 miljarder dollar.

Majoriteten av Worldwide Digitals förluster var knutna till Amazons Alexa, och förlusten var den största bland alla Amazons olika affärsområden, enligt tidningen – och dubbelt så stor som förlusterna från företagets fysiska butiker.

Tidigare har Amazon accepterat den här typen av dåliga ekonomiska resultat, men nu är det slut med det roliga. 

Största uppsägningarna någonsin

Teamet som arbetar med Alexa är nu det främsta målet för de största uppsägningarna i företagets historia.

ANNONS
ANNONS

Enligt både nuvaran och tidigare anställda som Business Insider talat med, är det en division i kris.

Medan Alexa en gång var ett av företagets snabbast växande projekt, visar de ökande förlusterna och de massiva nedskärningarna, att det nu går snabbt utför – både för den digitala röstassistenten och Amazons större hårdvarudivision.

Alexa Jeff Bezos hjärtebarn

Alexa
Alexa var enligt anställda Jeff Bezos skötebarn, men han tappade senare intresset (Foto: Wiki Commons).

Alexa lanserades första gången 2014 som en del i den virtuella Echo-högtalarlinjen.

Det är en design utvecklad från en prototyp skapad i Polen under namnet Ivona.

När Alexa först lanserades var det en banbrytande teknologi och en ny affärsmodell för Amazon.

Målet var aldrig att sälja fler enheter –  Istället ville Amazon att shoppare skulle köpa fler saker via Echo-enheter genom att lägga beställningar via röstassistenten.

ANNONS
ANNONS

Den första generationen av Echo-linjen var en överraskande succé, och företaget ska ha sålt över 5 miljoner enheter under perioden 2014-2016.

Spelade huvudroll under Super Bowl

Produkten låg Jeff Bezos varmt om hjärtat, vilket resulterade i att teamet var ett av Amazons mest populära.

Han övervakade reklamkampanjerna personligen, och 2016 spelade Alexa till och med huvudrollen i företagets reklamfilm under Super Bowl.

Men därefter började sprickorna visa sig i produkten, och man kämpade för att tjäna pengar på tekniken, vilket aldrig lyckades.

Tappar till konkurrenterna

2020 började Bezos intresse för Alexa avta. Han slutade kommentera e-postkampanjerna och teamet slutade diskret att skicka uppdateringar till cheferna, berättade en anställd involverad i marknadsföring.

Aexa kunde inte heller konkurrera efter att dess konkurrenter, Google och Apple, anammat.

I USA leder Google Assistant för närvarande med 81,5 miljoner användare, följt av Apple Siris 77,6 miljoner, enligt Insider Intelligence.

ANNONS
ANNONS

Alexa ligger på tredje plats med  71,6 miljoner användare.

Amazons nya skötebarn

Även om Alexa tappat sin stjärnglans under företagets största omvälvning någonsin, menar anställda att Amazon och Bezos nu har ett nytt skötebarn – hälsovård.

Det återstår att se om man lyckats tjäna pengar på det nya affärsområdet.

Läs även: Medieuppgifter: Amazon säger upp 10 000 [Dagens PS]

Vill du läsa mer om E-handel och företag? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetsbrev