Dagens PS

Åbro gör succé med kändisöl

Åbro
När rapparen Eminem skojade om Åbros öl på Youtube blev det viralt. Nu gör ölen Ey'Bro succé. (Foto: Åbro)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 13 nov. 2023Publicerad: 13 nov. 2023

Sent ska inte bara syndaren utan även bryggaren vakna. Nu gör Åbros öl ”Ey´bro” succé. Men det tog ett dussin år för bryggeriet att se potentialen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Först två sommarkollektioner med kläder.

Sedan en för vintern.

Det handlar om Åbro och dess varumärke ”Ey´bro”.

När man släppte den första vinterkollektionen var det en med underställ, pyjamas, strumpor och snowboards.

”Responsen vi fått på tidigare kollektioner har varit överväldigande. Både jultröjan och mössan sålde slut på nolltid. Det känns fantastiskt roligt och återigen ser vi hur starkt varumärket Ey´Bro är”, sade Åbro bryggeris marknadschef Cornelia Dunge till Café.

Javars.

Imponerande på sitt sätt.

Mindre imponerande att det tog tolv år för Åbro att se potentialen.

ANNONS

22 år sedan

Det var redan 2001 som rapparen Eminem filmade när han och hans rapkollektiv D12 besökte Stockholm och Globen.

I videon skämtar Eminem, Proof och managern Paul Rosenberg om namnet ”Åbro”, som i deras tolkning blir ”Ey´Bro”.

Sju år senare, 2008, lägger de upp klippet på Youtube och det blir en viral succé.

Inte minst efter att DN:s Fredrik Strage i sin nedräkning över de 100 bästa rockögonblicken på Youtube presenterar Eminem och Ey´Bro som nummer 53.

ANNONS

Senaste nytt

”Inte helt fel”

”Som gratisreklam är det inte helt fel. Det är helt klart så man ska göra en reklamfilm, och det är framtiden också, att man lägger upp sina filmer på Youtube, sade Åbros vd Henrik Dunge till Resumé då.

Ytterligare tolv år senare, 2020, reagerar Åbro och släpper en pilsner med namnet ”Ey´Bro”.

ANNONS

Det gjorde man, trots fördröjningen, uppenbarligen rätt i.

Tredje bäst

Under rubriken ”Kändisöl utmanar storsäljaren” konstaterar SvD att Ey´Bro inte bara blivit en storsäljare utan i dag faktiskt är Systembolagets tredje mest sålda öl sett till 2022.

11, 8 miljoner liter av den Eminem-namnsatta ölen såldes under förra året och det är en volym som endast Mariestads export, med 14,5 miljoner liter, och Norrlands guld export, på 20,4 miljoner liter, lyckats trumfa.

Relaterad läsning:

Varning: Systembolagets policy hotar bryggerier – Dagens PS

Hoppfullt för bryggerier – svenskar väljer öl igen – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS