Dagens PS

Fondveteranens drag inför Indiens uppsving

Carnegiefonders Indienförvaltare Gunnar Påhlsson har haft koll på landet sedan slutet av 1980-talet. Nu har han delvis lagt om portföljen inför landets förmodade infrastrukturinvesteringar som kan få sig ytterligare en skjuts ifall sittande premiärminister Modi vinner valet som inleds den 19e april.
Carnegiefonders Indienförvaltare Gunnar Påhlsson har haft koll på landet sedan slutet av 1980-talet. Nu har han delvis lagt om portföljen inför landets förmodade infrastrukturinvesteringar som kan få sig ytterligare en skjuts ifall sittande premiärminister Modi vinner valet som inleds den 19e april. (Foto: Carnegie Fonder)
David Ingnäs
David Ingnäs
Uppdaterad: 12 apr. 2024Publicerad: 12 apr. 2024

Den 19e april inleder världens största demokrati Indien sitt parlamentsval. Carnegie Fonders Indienförvaltare Gunnar Påhlsson ser förutsättningar för tio år av kraftiga infrastrukturinvesteringar som kan driva tillväxten.

ANNONS
ANNONS

Indien har de senaste åren seglat upp som Asiens främsta tillväxtmotor i takt med att Kina har tappat. Indiens årliga BNP-tillväxt ligger på 6,3 procent, en av de högsta siffrorna i världen.

Kina ligger på 4,2 procent, USA på 1,5 procent och EU på 1 procent.

40 nya flygplatser på gång

Någon som kan den indiska marknaden mycket väl, och för den delen hela Asien, är Carnegie Fonders Indienfondförvaltare Gunnar Påhlsson.

Sedan slutet av 1980-talet har han besökt kontinenten ett hundratal gånger. De senaste tio åren har ha sett en tydlig modernisering i landet. Det berättar han när han gästar Privata Affärers podd Ett rikare liv som drivs av Helene Rothstein.

Med ett decennium av framgångsrika reformer från den sittande Indiska premiärministern Narendra Modi ser förvaltaren goda förutsättningar till att Indien kan stå inför en gigantisk infrastruktur-boom under fem till tio år framåt.

“De infrastrukturprojekt som nu förverkligas har stått på önskelistan väldigt länge. Det handlar om flygplatser, hamnar och inte minst tåg. Det byggs bland annat tunnelbana i flera städer exempelvis Bombay. Modi vill bygga 40 nya flygplatser i Indien trots att det redan har byggts ett flertal senaste åren”, beskriver Påhlsson i podden.

ANNONS

Senaste nytt

Flera svenska bolag gynnas

ANNONS

En viktig pusselbit är dock att Indien fortsätter på den företagsvänliga vägen som Modi slagit in på, vilket de flesta väljarundersökningarna tyder på.

De senaste tio åren har Carnegies Indienfond fokuserat mycket på banker och inhemsk konsumtion med kapitalvaror som bilar och motorcyklar. Sedan i höstas har man dock minskat i bank och istället valt att positionera sig inför den kraftiga investerings cykel man ser i infrastruktur.

“Det handlar om bolag som bygger projekten eller som levererar insatsvaror för byggandet. Exempelvis ett bolag som tillverkar kraftverkskablar. Det är också en del i att Indien ska vara klimatsmart senast 2070”, säger Carnegies Indienförvaltare, som också lyfter fram ett antal svenska bolag som kan gynnas av trenden.

ABB (börskurs ABB), Volvo lastvagnar (Börskurs Volvo), Scania (börskurs Scania), SKF (börskurs SKF) Sandvik (börskurs Sandvik) samt Atlas Copco (börskurs Atlas Copco) är bolag som nämns.

Risk för börsras vid maktskifte

“Alla stora svenska verkstadsbolag har affär i Indien och det är en stor marknad”, säger Påhlsson men understryker att det han själv är fokuserad på är de indiska bolagen.

Skulle mot förmodan Modi inte bli vald är “stalltipset” att börsen kan gå ned 10-15 procent initialt, även om tillväxten delvis spås fortsätta i landet oavsett styre, resonerar Påhlsson.

Rösträkningen i det indiska valet avslutas den 4 juni. Då vet vi om det snabba tillväxten och utbyggnaden av infrastruktur fortsätter i samma takt.

ANNONS

Läs mer:

Modi: “Indien är demokratins moder”. Dagens PS

Indiernas börssparande skjuter i höjden. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS