En av de mest kända sport- och nöjesarenorna i USA får ett nytt namn, efter ett kryptobolag. Staples Center i Los Angeles ska bli Crypto.com Arena från och med julafton.

ANNONS

Företaget betalar mer än 70 miljoner dollar för att få sitt namn på arenan i 20 år framåt. Arenan tar 20 000 personer är hemmaplan åt basketlagen Los Angeles Lakers, Clippers och Sparks samt ishockeylaget Kings. Det är också en av USA:s mest populära arenor för konserter och andra nöjesevenemang.

”Om ett par år kommer man se tillbaka på den här dagen och konstatera att det var då som kryptovalutor gick över till att bli mainstream”, säger Kris Marszalek, vd för Crypto.com, till Financial Times.

”En rak kontantaffär”

Det är första gången som arenan byter namn sedan den byggdes 1999. Betalningen till AEG som äger arenan kommer dock inte att ske i kryptovalutor trots att affären involverar ett kryptobolag.

”Nej, det kommer vi inte att göra, det är bara en rak kontantaffär”, säger Marszalek till FT.

Crypto.com är den tionde största kryptovalutabörsen räknat i volym.

”Det kan finnas ett visst initialt motstånd mot idén om förändring, jag tror att det är ganska naturligt. Men vi är redo att arbeta med det lokala samhället och bevisa för dem att detta är en förändring till det bättre och hjälpa till att bygga en bättre framtid för LA och fansen”, säger han.

ANNONS
ANNONS

Sportsponsring har blivit ett populärt marknadsföringsverktyg för olika kryptobolag. Italienska Serie A-klubbarna AC Milan och Lazio har i år tecknat partnerskap med kryptoföretagen Bitmex respektive Binance, Major League Baseball har FTX som sin officiella kryptovalutabörs. Crypto.com sponsrar också Formel 1 och stallet Aston Martin, vilket Dagens PS tidigare rapporterat om. 

Läs även: Kryptobolaget sponsrar Aston Martin i F1 [Dagens PS]