Den hajpade NFT-marknaden har gått upp som en sol och ned som en pannkaka sedan i höstas. Nu ser branschen tecken på överetablering och värdet kollapsar på högrisktillgångarna.

ANNONS

NFT:er (Non Fungible Tokens), konstverk som handlas via blockkedjor på Internet, har fallit med 92 procent sedan branschen nådde sin kulmen i September, skriver Wall Street Journal. Antalet aktiva plånböcker på marknaden är nere 88 procent.

Sedan i November har Nasdaq Composite, USA:s mest techtunga börsindex, fallit med 23 procent och bitcoin med 43 procent. Det är räntehöjnignar och inflation som locker bort investerare från en riksabel marknad

Många som har köpt NFT:er och som nu vill sälja dem på marknaden upptäcker att värdet har sjunkit signifikant.

En Snoop Dog-relaterad NFT med astronauttema köptes i april i år för 32 000 dollar. Den säljs för 25,5 miljoner dollar, men det högsta budet ligger på 210 dollar – allt omräknat från ethereum, skriver Wall Street Journal.

NFT:er sjunker över hela linjen

Intresset för NFT:er tycks generellt sett sjunka. Google Trends visar på ett mindre antal sökningar. Ett dyk på 80 procent, närmare bestämt.

Det finns nu också en obalans på NFT-marknaden, där det går fem NFT:er per köpare nu, enligt analysfirman Chainalysis.

På USA:s största kryptobörs Coinbase går det fortfarande att satsa på produkten. I april lanserade Coinbase en betasida och fyra miljoner personer skrev in sig.

ANNONS
ANNONS

NFT:er har varit kryptobranschens mer konstnärliga gren, där serietecknare, musiker, kändisar och konstnärer har kunnat lansera nya verk och fått dem sålda, i vissa fall för miljontals dollar. Varumärken som Adidas, Nike och McDonald’s har hoppat på trenden och lanserat egna verk.

Fortfarande finns det konstnärer som tjänar pengar på NFT:er, eller vars verk säljer bra, bland annat den sedan tidigare kände Jeff Koons. Men det är undantag.

Läs också:

Bud på Jack Dorseys tweet under målpriset [Dagens PS]