Sedan oktober har en miljon amerikaner anslutit sig till Klarna, varje månad. Betaljätten växer rekordfort och ser inga tecken på avmattning.

I USA är Klarnas produkt avgiftsfri för konsumenten, om den betalas i tid. Kunderna kan shoppa på avbetalning i fyra lika stora delar, helt räntefritt.

Appen populär

Det går spikrakt uppåt för Klarna i USA, där 15 miljoner amerikanare nu har använt tjänsten, vilket är mer än dubbelt så många som för tolv månader sedan.

Lika bra går det för appen i landet. Där är antalet aktiva användare 3,5 miljoner, en ökning med över 200 procent under det senaste året.

Eftersom tjänsten är avgiftsfri tjänar Klarna istället pengar på att ha avtal med varumärken. I USA samarbetar bolaget med runt 6000 företag – som betalar en kommission till Klarna.

Ökat intresse hos e-handlare 

Produktchefen David Fock ser ett ökat intresse.

”Mer eller mindre alla större e-handlare i USA för diskussioner om att introducera vår typ av delbetalningstjänst”, säger David Fock till Di.

Konkurrens med andra aktörer som Paypal, Affirm och Afterpay ser han inte som något problem.

ANNONS
ANNONS

”Vi är mycket mer etablerade och betydligt större än både Affirm och Afterpay, samtidigt som vi växer snabbare. Paypal har helt andra muskler, men vi tror att det är positivt att de är och med och driver en rörelse på marknaden.”

Läs mer: Klarnas käftsmäll – så drabbas bankerna