Klarna rapporterar att andelen obetalda fakturor från kunder har ökat i högre takt än företagets intäkter. Företaget är dock inte oroligt. ”På kärnmarknaderna är kreditkvaliteten fortsatt mycket god”, säger kommunikationschef Aoife Houlihan till Di Digital.

Di Digital skriver att betal- och kreditbolaget Klarnas kreditförluster landade på 692 miljoner kronor under första kvartalet 2020, att jämföra med 297 miljoner kronor samma period förra året. Dessa kostnader, som genereras av kunder som inte betalar fakturor, ökar i högre takt än företagets intäkter.

En högre frekvens av obetalda fakturor gick att utskilja redan i höstas, alltså innan coronakrisen uppstod, skriver Di Digital. Klarnas ledning menar att det är en risk man räknat med och att fenomenet främst rör marknader utanför Europa.

”Vi kommer fortsätta kalibrera våra villkor och försöka hitta rätt balans på nya marknader, det tar tid. Men på kärnmarknaderna är kreditkvaliteten fortsatt mycket god”, säger företagets kommunikationschef Aoife Houlihan.

På de tyska och svenska marknaderna har inte kreditförlusterna tilltagit, utan det rör främst länder som USA och Australien, där villkoren för hur kredituppläggen kan utformas är generösare. Det säger Aoife Houlihan till Di Digital.

ANNONS
ANNONS

Förlusterna har femdubblats

I Klarnas delårsrapport för första kvartalet 2020 framgår att omsättningen landar på 2,1 miljarder kronor, vilket är 31 procent högre än samma period 2019.

Under samma period har företagets förluster femdubblats, och ligger nu på 460 miljoner kronor, skriver Di Digital.

”Förlusten är enligt plan. Vi kommer till exempel att lansera på 5-6 nya marknader i år, och det kräver en hel del investeringar och planering i förväg”, säger Aoife Houliha till Di Digital.

Läs mer: Klarnas VP of Engineering slutar – går till bank [Dagens PS]