Dagens PS

Svensk mjölkutmanare en kassako i USA

Oatlys vd Toni Petersson
Oatlys vd Toni Petersson har stora planer för bolaget som nyss gjorde börsdebut på Nasdaq. (Foto: Oatly/ Press)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 15 apr. 2018Publicerad: 15 apr. 2018

Havremjölk är populärt hos amerikanska kaffeförsäljare och allt fler konsumenter väljer veganska alternativ istället för kaffe innehållandes mejeriprodukter. Det rapporterar Bloomberg News.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det har blivit så populärt att bara under den senaste månaden har kaféer gått tomma på havremjölk i dagar och i vissa fall till och med veckor.

För att möta efterfrågan ska svenska Oatly arbeta tillsammans med tillverkningspartners för att öka produktionen med 50 procent från och med denna sommar.

ANNONS

Oatly kom in på den amerikanska marknaden genom Chicago-baserade Intelligentsia som har elva amerikanska kaféer. Nu erbjuds Oatly på över 1.000 olika kaféer runt om i landet.

Enligt Intelligentsias vd är 13 procent av deras kaffedrycker nu med havremjölk, för vilka kunderna betalar en premie på 50 procent jämfört med om de innehållit vanlig mjölk.

Växtbaserade drycker har i många år tagit marknadsandelar från mejerier, och trenden visar inte tecken på att sakta ner. Enligt data från researchfirman Euromonitor väntas försäljningen av traditionell mjölk att minska med 1,2 procent i år, medan veganska alternativ väntas öka med tre procent försäljningsmässigt.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
Ledarskapsevent - Beteendeförändring

Astrakan logo

Hur förändrar man beteenden? Emma Holmgren delar med sig av en forskningsbaserad modell för att skapa nya vanor.


Läs mer och boka
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

David och Emma
Spela klippet
PS Studio

Globala fonder är inte så globala som du tror

17 sep. 2025
ANNONS
ANNONS