Mobiloperatören Telness är i tillväxtfas och ses som en attraktiv arbetsplats – och tack vare en kvinnlig ledning är det just kvinnlig arbetskraft som dras till bolaget.

Det skriver Di Digital. Telness affärsidé är enkla abonnemang till småföretagare, utan bindningstid. Bolaget grundades 2016 av vd Martina Klingvall.

”En stor majoritet av de som söker jobb hos oss är unga kvinnor. Det har gått så långt att vi måste vara noga med att även ta fram manliga kandidater när vi gör våra intervjuer”, säger hon till Di Digital under Almedalsveckan.

Klingvall tror att det beror på hennes offentliga person och ledarstil, samt bristen på jämställdhet i techbranschen.

ANNONS
ANNONS

Telness har enligt artikeln sålt 3.000 abonnemang hittills, och bland kunderna finns till exempel Sportamore och Fishbrain.

Omsättningen under fjolåret blev 3 miljoner kronor, men Klingvall är mycket optimistisk:

”Nästa år omsätter vi betydligt mer än 20 miljoner kronor”, säger hon.

Telness har dessutom tagit in 35 Mkr i riskkapital för att finansiera tillväxten, framgår det.