I dag förändras vårt köpmönster i rasande takt. Affärsidkare och andra gnuggar sina geniknölar för att hitta nya sätt att sprida ordet om sin verksamhet och sina produkter. En av de snabbast växande marknadsföringstrenderna är marknadsföring med influencers (influencer marketing). Globalt sett har sex av tio annonsörer planer på att öka sina investeringar med 10-100 procent under de närmaste tolv månaderna inom influencer marketing, visar en rapport från World federation of advertisers (WFA).

Fler företag satsar på influencer marketing

Förra året omsatte influencer marketing 650 miljoner kronor i Sverige, en ökning på 35 procent mot föregående år. Företag underbygger investeringarna med ökad varumärkeskännedom, att nå ut till nya målgrupper och att få fler att förespråka ens varumärke. Den mest populära kanalen för samarbeten är Instagram, följt av Facebook, Youtube, Snapchat och Twitter, enligt rapporten.

Öka, sälj och bygg varumärke

I dag litar folk mer på det omnämns i sociala medier än på ren annonsering. Enligt konsultbolaget Differ Strategy Consulting går utvecklingen av marknadsföringskommunikation från ett varumärkescentrerat, megafonbetonat upplägg om vem som skriker högst mot ett fokus på att bli omtalad.

Influencer marketing genererar säljvärde i form av faktiska konverteringar (antal köp), men även varumärkesvärde i form av att folk har sett, engagerat sig (gillat, kommenterat) och agerat (klickat sig vidare) på innehållet. Differ Strategy Consulting har tagit fram en modell för att kvantifiera och mäta varumärkesvärdet av influencer marketing, en modell de passande nog presenterar i sin Youtubekanal.

Miljoner i vinst – Vad tjänar en influencer?

ANNONS
ANNONS

Med vetskapen om att investeringarna i influencer marketing ökar på företagssidan kan det vara intressant att få en bild av vad en influencers tjänar.

Youtube-profilen Therese Lindgren, med 870.000 följare på instagram och 762.000 följare på Youtube, har ökat sin omsättning med 430 procent på bara två år och ändå lämnat 2017 med ett resultat på 17,4 miljoner kronor.

Reality-tv och sociala medie-stjärnan Bianca Ingrosso omsatte förra året 6,7 miljoner kronor med ett resultat på 4,4 miljoner kronor.

Influencer-paret Joakim (Jockiboi) och Jonna Lundell omsatte 8,7 miljoner kronor med ett resultat på 2,7 miljoner kronor.

Utmaningar

Influencer marketing är en självklar del i många företags marknadsföringsstrategier. En av de största utmaningarna är bristen på redaktionell kontroll. I motsats till många företag är det vanligt att en influencer inte har etablerat tydliga normer och regler om hur de kommunicerar, vilket i sin tur kan resultera i marknadsföringsinsatser som hotar varumärkets rykte, framgår det av WFA rapporten.

En studie visar att hälften av konsumenternas köpbeslut är baserade på rekommendationer från influencers, enligt Dagens analys. Dock är influencer marketing ingen plug-and-play standardlösning, det är viktigt att som företag göra sin research och hitta partnerskap som känns äkta och trovärdiga. Först då finns det stora möjligheter att öka försäljningen och stärka varumärket.