Kanske ska hela branschen blicka österut. En välkänd sajt pekar ut kinesiska e-handelsgiganter som ledande i att revolutionera kundupplevelsen online. Västländer uppmanas att hänga på.

Det hela går ut på att helt enkelt göra e-handeln mer interaktiv och underhållande. Den näst största kinesiska aktören Pinduoduo går i bräschen vad gäller en trend, enligt The Conversation.

Centralt i Pinduoduos strategi är ”social buying”. Begreppet innebär kort sagt att man deltar i köpprocessen tillsammans. Om man bjuder in flera deltagare som köper något tillsammans, kan man få upp till 90 procent rabatt. Kunderna får också interagera via en app, som företaget själv äger, som har över en miljard användare.

ANNONS
ANNONS

Grundaren Colin Huang Zheng sammanfattar företaget med deras ledord. “Together, more savings, more fun”.

Ett annat begrepp som Kina anses vara ledande inom är ”Live Commerce”, en kombination av e-handel och livestreaming. Här är det den ledande kinesiska jätten Alibaba om pekas ut som pionjärer. Metoden går ut på att internetcelebriteter promotar produkter, vilket kanske i sig inte är något märkvärdigt. Men man erbjuder samtidigt produkter till ett lägre pris under en kort period och ibland kan man vinna priser.

Artikeln avslutas med en uppmaning till länder i väst att ta efter kineserna i den tekniska utvecklingen.