Kanske ska hela branschen blicka österut. En välkänd sajt pekar ut kinesiska e-handelsgiganter som ledande i att revolutionera kundupplevelsen online. Västländer uppmanas att hänga på.
Kina leder vägen för roligare e-handel
Mest läst i kategorin
Det hela går ut på att helt enkelt göra e-handeln mer interaktiv och underhållande. Den näst största kinesiska aktören Pinduoduo går i bräschen vad gäller en trend, enligt The Conversation.
Centralt i Pinduoduos strategi är “social buying”. Begreppet innebär kort sagt att man deltar i köpprocessen tillsammans. Om man bjuder in flera deltagare som köper något tillsammans, kan man få upp till 90 procent rabatt. Kunderna får också interagera via en app, som företaget själv äger, som har över en miljard användare.
Grundaren Colin Huang Zheng sammanfattar företaget med deras ledord. “Together, more savings, more fun”.
Ett annat begrepp som Kina anses vara ledande inom är “Live Commerce”, en kombination av e-handel och livestreaming. Här är det den ledande kinesiska jätten Alibaba om pekas ut som pionjärer. Metoden går ut på att internetcelebriteter promotar produkter, vilket kanske i sig inte är något märkvärdigt. Men man erbjuder samtidigt produkter till ett lägre pris under en kort period och ibland kan man vinna priser.
Artikeln avslutas med en uppmaning till länder i väst att ta efter kineserna i den tekniska utvecklingen.
Senaste nytt
CONVENDUM BIG OFFICE – fler storbolag väljer CONVENDUM
CONVENDUMs olika Big Office-lösningar lockar några av landets främsta bolag. Fördelarna är många och befriar företag från allt arbete med det egna kontoret. Söker du efter en flexibel och kostnadseffektiv kontorslösning? Kontakta oss här! Fler storbolag väljer CONVENDUM | CONVENDUM
Bokföring för ett smartare företagsliv
Koppla Fortnox till din bank och Skatteverket för en självgående bokföring.