Dagens PS

Status och inte miljö bakom bilpooler

bilpooler
Det är inte klimat, miljö och hållbarhet som driver svenskar att gå med i en bilpool. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 21 juni 2023Publicerad: 21 juni 2023

Yngre med högre inkomst och mer vänstersympatier – men med status som viktigare skäl än miljön. Det handlar om vilka svenskar som väljer att dela bil i bilpooler.

ANNONS
ANNONS

Ungefär fyra procent av svenskarna är idag anslutna till någon form av bildelningstjänst, enligt statistik från SOM-institutet vid Göteborgs universitet.

Andelen ökar stadigt och alltfler ser bilpooler som ett attraktivt alternativ till att äga bilen själv.

Status styr

Men det är inte klimat, miljö och hållbarhet som driver svenskar att gå med i en bilpool, skriver forskning.se.

En ny nationell undersökning från SOM-institutet, med 6 726 svarande, visar att det handlar om personlighet och värderingar – och inte minst om status.

“Som man kan förvänta sig så är bilpoolsanvändaren mer öppna, vilket innebär att de är nyfikna och gärna testar på nya saker. De är mindre konservativa. Sedan har de en lägre grad av välvillighet, vilket kan vara svårare att förklara då samhällsbilden är det motsatta om människor som delar bil – att de är mer altruistiska till sin karaktär”, säger forskaren John Magnus Roos vid Göteborgs universitet.

Inte miljödrivna

Bilpoolarna har alltså inget större miljöintresse än svenskarna i övrigt och dessutom en lägre grad av ”välvillighet”, vilket förvånar Roos eftersom det är hållbarhetsskäl som används för att marknadsföra bilpooler.

ANNONS

“Här bör aktörerna tänka om och använda sig av budskap som bättre tilltalar målgruppen”, säger Roos.

Studien visar även att den socioekonomiska statusen spelar roll när det handlar om vem som väljer en bildelningstjänst.

“Det är främst personer som har hög utbildning och hög inkomst som delar bil. Sedan är bilpoolsanvändarna i genomsnitt yngre än övriga befolkningen, och har en ideologisk övertygelse som överlag lutar mer till vänster”, avslutar John Magnus Roos.

Läs även: Då kan det vara smart att INTE äga bil

Läs även: Volvo Cars skrotar blödande dotterbolag

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS