Dagens PS

Flygbranschen har svårt att nå netto noll

Det är svårt för flygbranschen att nå mål om netto noll-utsläpp till 2050
Det är svårt för flygbranschen att nå mål om netto noll-utsläpp till 2050. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 15 maj 2023Publicerad: 15 maj 2023

Flygbranschen vill nå netto noll men inte än på ett tag, ekonomin och tekniken för flygplanstillverkning gör det väldigt svårt att avkarbonisera.

ANNONS
ANNONS

Flygbolag står för över 2 procent av världens årliga utsläpp från fossila bränslen, vilket är mycket mer än det kommersiella flygets bidrag till global BNP, det rapporterar The Economist.

Allt fler flyger igen

Flygbranschens branschorganisation, IATA, spår att 4 miljarder passagerare kommer flyga nästa år, vilket är lika många som 2019, innan pandemin tillfälligt lamslog branschen.

I mitten av århundradet skulle flygbranschen kunna frakta 10 miljarder passagerare, enligt uppskattning från flygplanstillverkaren Boeing kommer det kräva en fördubbling av den globala flygflottan, från cirka 26 000 plan 2019 till 47 000 år 2040.

Lågprisflygbolaget Ryanair lade den 9 maj en order värd 40 miljarder dollar, cirka 414,8 miljarder kronor, på 300 nya Boeing-plan.

ANNONS

Senaste nytt

Svårt minska utsläppen

Andra utsläppstunga branscher, från elproduktion till vägtransporter, blir gröna, men det har visat sig svårare för flygbranschen att minska sina utsläpp.

Om Flygbranschens mål om nollutsläpp till 2050 ska nås behöver morgondagens flygflotta vara renare än dagens.

ANNONS

En “underbar historia”

Enligt Steven Gillard, hållbarhetschef på Boeing, har flyget en “underbar historia” när det handlar om minskade utsläpp jämfört med andra branscher.

Han har inte fel, Under de senaste 50 åren har flygets koldioxidutsläpp per kilometer minskat med över 80 procent.

I allmänhet förbrukar varje ny generation flygplan 15–20 procent mindre bränsle än den tidigare generationen., mycket tack vare förbättrade motorer.

Utsikterna verkar avlägsna

Förra året sade Boeings vd Dave Calhoun till investerare att nästa Boeingmodell ska vara minst 20, 25 procent, kanske 30 procent, bättre än de flygplan de ersätter.

Problemet är att den teknik som ska åstadkomma detta ännu inte finns. Det kan hjälpa att justera flygplanen med kompositvingar om kan bära större, effektivare motorer, men bara lite.

Arbete med mer radikala omkonstruktioner av flygplan är under utveckling av Boeing och USA:s rymdorganisation Nasa, men utsikterna för helt nya sorts flygplan eller nytt bränsle, verkar avlägsna, det skriver The Economist.

ANNONS

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Passagerarna får betala för hållbart flygbränsle

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS