Ett stort frågetecken hänger över SAS framtid. Samtidigt som pengarna sinar så svarar inte regeringen på om nya miljarder ska pumpas in i det krisande flygbolaget.

annons
annons

De 14 miljarder kronor som räddade SAS i höstas är snart slut. Exakt hur mycket som finns kvar i kassan kommer redovisas vid andra kvartalets rapport i slutet av maj.

”SAS måste antingen sälja flygplan eller få in mer kapital för att överleva”, säger Sydbanks SAS-analytiker Jacob Pedersen till Di. 

Halvår på sig

Enligt honom har flygbolaget nu omkring ett halvår på sig att agera för att styra upp sin ekonomi som uppvisar allt annat än muntra siffror.

Kapitalet minskade med 980 miljoner kronor till 9,1 miljarder, och bolagets likvida medel sjönk från 10 miljarder i oktober i fjol till 4,7miljarder i slutet av februari i år.

Vill inte spekulera 

Samtidigt vill inte näringsminister Ibrahim Baylan uttala sig kring kostnaderna och om skattebetalarna kommer pumpa in nya miljarder i bolaget.

ANNONS
ANNONS

”När man pratar om sex månader framåt är det spekulationer. När det handlar om ett så pass viktigt och börsnoterat företag tror jag inte att det skulle addera något vettigt för mig som näringsminister att spekulera.”

Även om flygtrafiken är på fötter snart igen så kommer det dröja länge innan SAS har återhämtat sig, enligt Jacob Pedersen.

”Varje månad innan trafiksituationen förbättras kostar mycket för SAS. Det kommer också vara dyrt för SAS att återstarta trafiken innan trafiken når de gamla nivåerna.”

Läs mer: SAS-passagerare rasar mot flygbolagets långbänk

 

ANNONS
ANNONS