Hundratusentals drabbade resenärer väntar fortfarande på sina pengar för inställda flyg. SAS riskerar nu stämning.

En av dem som gått i väntans tider, hela 132 dagar, är Christina Corbell.

Hon intervjuas i SVD (obs, betalvägg) och berättar att SAS är skyldig henne 18 000 kronor.

”Det är pengar jag skulle haft annan användning för, inte minst under semestern”, säger hon och förklarar att hon hade hoppats på att få pengarna insatta på kontot redan efter några dagar när familjens resa till Amsterdam ställdes in i mitten av april på grund av coronapandemin.

Trots dröjsmålet från SAS räknar hon inte med att få någon ränta på pengarna.

Kronofogden och stämningshot

Medier rapporterar samtidigt om att drabbade kunder vänt sig till Kronofogden i ett försök att driva in sina fordringar på flygbolaget. Samtidigt utvärderar Konsumentombudsmannen om en stämning kan bli aktuell mot SAS.

ANNONS
ANNONS

”Vi förstår att kunderna är frustrerade”, säger Freja Annamatz, presschef på SAS, till Dagens Industris pappersutgåva (obs, inloggning krävs).

Hon tillstår att resenärernas långa väntan på återbetalning för stoppade flyg är orimlig.

Enligt Di jobbar SAS fortfarande med ärenden från mars och april.

”Vi gör vårt bästa i den här svåra situationen för att hjälpa kunderna. Våra system är inte dimensionerade för att hantera så här många ärenden”, säger Freja Annamatz i artikeln.

SAS presschef tycker det är ”en beklaglig situation” att flygbolaget nu riskerar att bli stämda.

Som Dagens PS har berättat gjorde SAS en historisk förlust på drygt 2 miljarder kronor i senaste kvartalsrapporten. Smällen är den hårdaste som vd:n Rickard Gustafson råkat ut för under sin tid som SAS-chef.