Dagens PS

Volvo Cars efter notering – "fortfarande kinesiskt"

Geely-bossen Li Shufu
Geely-bossen Li Shufu håller hårt grepp om Volvo Cars även efter noteringen. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 20 okt. 2021Publicerad: 20 okt. 2021

Volvo Cars närmar sig notering men bolaget kommer fortfarande kontrolleras av Geely och den kinesiske ägaren Li Shufu. Det kan skrämma bort investerare och aktieägare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Som Dagens PS har berättat så ska Volvo Cars in på börsen 28 oktober.

Geely och Li Shufu kommer fortsätta att äga 97,5 procent av rösterna i Volvo, vilket är den största maktpositionen kopplat till en ägare bland Stockholmsbörsens stora bolag, skriver Di.

Många tvekar

I nyemissionen på 25 miljarder kronor emitterar Volvo Cars enbart B-aktier och många investerare tvekar inför aktien. Under måndagen var enbart 26 procent av nyemissionen täckt av hörnstens-investerare.

Det verkar vara Geelys fortsatta järngrepp som får potentiella investerare att rygga tillbaka inför Volvo Cars notering.

”Inga smarta pengar går in. Det är inte seriöst”, säger en anonym kapitalförvaltare till Di.

För en av storägarna i Volvo Cars som AMF är det viktigt att svensk kod för bolagsstyrning efterföljs.

“Det kommer att tillsättas en valberedning på stämman i december och där hoppas vi komma in,” säger Anders Oscarsson, aktiechef på AMF, och tillägger:

ANNONS

”Det återstår att se om den person som representerar en procent kan ta lika mycket plats som den som har 96,7 procent, och hur mycket de 96,7 procenten lyssnar på den enprocentiga.”

Fundera på makten

Privatpersoner som vill köpa aktier i Volvo Cars bör fundera på maktkoncentrationen. Det anser Sverre Linton, chefsjurist på Aktiespararna.

”Man ska inte tro att Volvo blir ett svenskt bolag för att det kommer till Stockholmsbörsen. Det är fortfarande fullt ut kontrollerat av Geely och ett kinesiskt bolag”, säger han.

Sverre Linton varnar för att Volvo kan bli en viktig pusselbit i det kinesiska politiska spelet.

“Det vore inte första gången som politiken tar grepp över ett bolag.”

Läs även: Planen: Så ska Volvo Cars 30-dubbla elbilarna

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS