Dagens PS

Svenska klädjättens försäljning sviker

försäljning
H&M:s vd Helena Helmersson. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 15 sep. 2023Publicerad: 15 sep. 2023

H&M kommer in med nolltillväxt i lokala valutor i sin försäljning i Q3 i det brutna räkenskapsåret, det är sämre än väntat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Försäljningsutfallet blev 60 897 miljoner kronor under det tredje kvartalet, alltså perioden 1 juni 2023-31 augusti 2023, enligt ett pressmeddelande på fredagen från det svenska klädbolaget.

H&M: Oförändrad nettoomsättning

“I lokala valutor var nettoomsättningen oförändrad jämfört med föregående år. Exklusive Ryssland, Vitryssland och Ukraina var ökningen 8 procent i svenska kronor”, skriver H&M-gruppen som påpekar att resultatet kan komma att justeras i någon mån då siffrorna för perioden ännu så länge är preliminära.

Di.se uppger att förhoppningen enligt Infront var att H&M:s försäljningen skulle öka med 5,0 procent i lokala valutor under årets tredje kvartal.

H&M framhåller vidare att målet att nå en rörelsemarginal på 10 procent nästa år “går åt rätt håll”.

“Lönsamhet och lagernivåer har prioriterats under kvartalet”, heter det.

Läs även: H&M:s nya satsning – ett “måste” Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Egen rådgivning för egenföretagare

Egen rådgivning för egenföretagare. För dig som är egenföretagare ser vardagen och arbetslivet lite annorlunda ut jämfört med en anställd. Därför har Unionen Egenföretagare en speciell medlemslinje för egenföretagare.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS