En svensk banks digitala kundbemötande toppar i den internationella undersökningen Digital Leaders. Banken är i kategorin inte bara bäst i Sverige, utan även i flera europeiska länder.

Konsultfirman Bearing Point genomför årligen undersökning Digital Leaders där 390 företag blir utvärderade i förmågan att behålla och förbättra kundrelationen i de digitala kanalerna, så kallad e-CRM.

I undersökningen lyckas svenska Marginalen Bank att ta hem första platsen i Sverige och totalt sju europeiska länder.

Det framgår av ett pressmeddelande.

”Marginalen Bank toppar rankingen inom e-CRM med ett väldigt bra betyg som de uppnår genom att på ett framgångsrikt sätt dra nytta av idéer och feedback från sina kunder”, säger Björn Ahlgren, Director, Bearing Point

Digitalt fokus

Marginalen Bank jobbar med ett batteri av verktyg och kanaler för att kommunicera med kunden.

Vid sidan av hemsidan används sms, chatt, mejl och sociala kanaler.

Dessutom använder banken programmatisk kommunikation för att upplysa om relevanta tjänster och erbjudanden baserat på vad kunden visat intresse för.

Haris Serhatlic, marknadschef på Marginalen Bank, beskriver att banken har investerar mycket i de digitala kanalerna eftersom kundmötet oftast tar plats i en digital miljö.

ANNONS
ANNONS

“Relationen och kommunikationen ska vara personlig, relevant och entusiasmerande, samtidigt som den är effektiv”, säger han.

Nyckelfaktor under pandemin

Haris Serhatlic konstaterar att de digitala kanalerna var av stor betydelse när coronapandemin slog till.

Genom en välutvecklade digitala kanaler kunde Marginalen Bank kontakta samtliga kunder och berätta hur de skulle stötta dem genom krisen.

”Bland annat erbjöds amorteringsfrihet för privatlån, företagslån och bolån”, säger Haris Serhatlic och fortsätter:

”För våra företagskunder skickar vi löpande ut relevant information när regeringen presenterar åtgärder, och berättar hur åtgärderna kan påverka och hjälpa den enskilda näringsidkaren”.

I undersökningen deltog företag från de sju länderna Finland, Irland, Italien, Nederländerna, Norge, Sverige och England.

Läs mer: Innovationschefen om nya betalkortet: ”En upplevelse” [Dagens PS]