Dagens PS

Storbanken först ut att ge hopp till bedrägerioffer

Bankbedragare ringer oftast upp sina offer, vanligtvis äldre människor, och påstår att de är banktjänstemän, de lurar sedan offren så att de lämnar ut koderna till sina bank-id:n eller bankdosor
Bankbedragare ringer oftast upp sina offer, vanligtvis äldre människor, och påstår att de är banktjänstemän, de lurar sedan offren så att de lämnar ut koderna till sina bank-id:n eller bankdosor. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 02 jan. 2023Publicerad: 02 jan. 2023

Bankbedragare lurar pengar av tusentals svenskar varje år, bara under 2022 polisanmäldes 17 000 fall som sammanlagt handlar om 400 miljoner kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I somras kom en dom i Högsta domstolen, HD, som gör det lättare att få tillbaka pengar efter bankbedrägerier, det rapporterar TT på msn.se.

Utger sig för att ringa från banken

Bankbedragarna ringer oftast upp sina offer, vanligtvis äldre människor, och påstår att de är banktjänstemän, de lurar sedan offren så att de lämnar ut koderna till sina bank-id:n eller bankdosor. Därefter tömmer bankbedragarna offrens konton.

Som huvudregel ersätter din bank dig om du råkat ut för en obehörig transaktion, men om den skett på grund av “grov oaktsamhet” får du själv stå för kostnaden upp till 12 000 kronor.

Har du av likgiltighet inför bedrägeririsken agerat “särskilt klanderärt” får du ta hela ansvaret för alla pengar du förlorat. Enligt Konsumentombudsmannen, KO, har det här gjort att många blivit av med alla sina besparingar.

Uppmanat till omprövning

I juni kom ett beslut i HD som gör att det är lättare för offer för bankbedrägerier att få tillbaka sina pengar från banken, enligt domen ska offers handlande endast ses som särskilt klandervärt om de varit medvetna om bedrägeririsken och ändå lämnat ut sina uppgifter.

Sedan domen har Svenska Konsumenter och flera medlemsorganisationer uppmanat bankerna att ompröva och även reglera tidigare fall av bankbedrägerier där offer inte ersatts.

ANNONS

Gå igenom tidigare nekade kravärenden

Handelsbanken är nu den första banken att meddela att de åtlyder uppmaningen.

“Vi kommer att gå igenom tidigare nekade kravärenden och bedöma ersättningsfrågan i enlighet med ny praxis. Processen beräknas pågå under åtminstone ett halvår”, skriver Viktoria Aastrup, Handelsbankens chef för extern kommunikation, i ett mejl till TT, skriver msn.se.

Sveriges Konsumenters generalsekreterare Jan Bertoft välkomnar Handelsbankens beslut och uppmanar andra banker att följa efter.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: KO:s krav på bankerna: Ersätt bedrägerioffer

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS